Code rood: Thuiszitters in nood!

Ben jij een thuiszitter, of ben je een ouder van een thuiszitter of steun je überhaupt deze missie? Teken dan alsjeblieft deze petitie.

Het aantal thuiszitters stijgt, het onderwijs faalt steeds meer, zorgaanbieders alom die hier weer een nieuw verdienmodel in zien (vindt maar een zorgaanbieder die echt gaat staan voor je kind...). Het houdt maar niet op en lijkt steeds erger te worden. We streven anno 2023 naar een inclusieve maatschappij; hoe kunnen er dan in toenemende mate steeds meer kinderen buiten de boot vallen, waar het gaat om recht op onderwijs?

Als ouder van een thuiszitter weet ik er alles van. Na langdurig gepest te zijn, kwam mijn dochter van nu inmiddels 14 jaar, 2 jaar geleden thuis te zitten. Vanaf dat moment zijn we verstrikt geraakt in een web van bureaucratische zorg - en onderwijsdiensten die nu 2 jaar verder niets hebben kunnen bijdragen aan herstel of terugkeer naar school. Gediagnosticeerd met schooltrauma en een depressieve stoornis ten gevolge van dit alles, is er geen enkele school passend voor haar. Ja, we zijn welkom op een privéschool, maar dat kunnen we niet betalen. Alhoewel de overheid met alle liefde 60.000 euro aan zorgkosten per jaar besteedt aan de gemiddelde thuiszitter, is het jaarlijkse budget voor een privéschool van 18000 euro toch nog steeds een stuk goedkoper, maar helaas; dit zijn onderwijskosten en geen zorgkosten, dus is ook dit pad voor ons niet weggelegd.

Opgeslokt door de dagelijkse mails en telefoontjes, de drang en dwang-methodes vanuit jeugdzorg, het overdaad aan grootoverleggen met weinig of geen resultaat waarvan het belangrijkste is dat je op komt dagen, want stel je voor dat je niet meer meewerkt aan iets wat toch niet werkt; dat zou je wel eens een Veilig Thuis - melding kunnen opleveren. Al die professionals die meer druk zijn met verantwoordelijkheden afschuiven dan daadwerkelijk doorslaggevend echt iets doen voor je thuiszittende kind. Niemand die durft stelling te nemen, waar het gaat om een bron/ oorzaak die veelal ligt binnen de scholen zelf, waar het gaat om schooluitval.

Ik zou er een boekwerk over kunnen schrijven inmiddels; voor de meeste betrokkenen rondom een thuiszitter welbekend. Ondertussen zakt je kind steeds verder weg in een depressie en kamp je als ouder met een beetje pech met secundair trauma, want hoe onmachtig is het, dat je je kind niet kan beschermen tegen dit grote onrecht, wat je voordeur binnenwandelt dag in, dag uit.

Vindt maar is een advocaat die je hierin steunen kan; die echt een expertise heeft op thuiszittersproblematiek? Die zijn er vrijwel niet! Of stel maar is de vraag aan al die professionals: wie is hier nu aansprakelijk voor dit falend beleid: team zorg en team onderwijs wijzen elkaar dan aan. Je komt er gewoonweg niet uit.

Maar je kind en recht tot onderwijs? Je zou het bijna vergeten, rennend en vliegend binnen het web van instanties die van alles van je vragen te doen; als een kip zonder kop ga je maar door en doe je maar braaf wat je gevraagd wordt uit angst voor de gevolgen hoofdzakelijk, niet zozeer omdat je nog gelooft in de haalbaarheid van gestelde doelen, plannen en processen die jaren in beslag beginnen te nemen zonder zicht op een school die het aandurft...

Middels deze petitie, wil ik namens mijn dochter en al die lotgenoten die net als haar in toenemende mate verzuipen binnen het web van zorg - en onderwijsinstellingen, aandacht vragen voor deze problematiek en de minister van onderwijs deze petitie overhandigen met als doel dat er een oplossing moet komen, waar ik als ouder, tevens professional binnen de jeudgzorg, graag aan bij wil dragen.

Wil jij ook dat er voor deze thuiszitters een oplossing komt? Een concreet plan?

Teken dan deze petitie, voor al deze kinderen in nood.

Heel erg bedankt alvast, namens alle thuiszittende kinderen!

Door te ondertekenen, machtig ik Saskia Franken om de informatie die ik op dit formulier verstrek, over te dragen aan degenen die macht hebben over deze kwestie.