Carnaval is van iedereen!

Het Hamse gemeentebestuur wil het komende caranavalsweekend sterk aan banden leggen. Daarom sturen we deze open brief aan het college van burgemeester en schepenen om te vragen hun maatregelen, toch deels, bij te sturen.

Vind je ook dat een einde van de carnavalsfeestelijkheden om 1u veel te vroeg is? Teken dan deze petitie.

Hier alvast de tekst van de brief.

Geachte heer Burgemeester en Schepenen

Tot onze spijt mochten we gisteren het nieuws ontvangen dat het gemeentebestuur het carnavalsweekend in Moerzeke en Kastel aan banden wil leggen. Verschillende maatregelen werden naar voor geschoven om de feestelijkheden te beperken. Deze maatregelen zijn strenger dan wat de huidige Code Oranje voorschrijft en zijn in onze ogen disproportioneel.

De beperking om niet rond te rijden met wagens met versterkte muziek kunnen we nog begrijpen. De openbare orde en de verkeersveiligheid zouden in het gedrang kunnen komen.

We zien echter geen enkele mogelijke motivatie om een de facto sluitingsuur van 1u op te leggen aan de lokale horeca. Door elke vorm van feestelijke carnavalsmuziek aan banden te leggen, wordt dit immers onrechtstreeks opgelegd.

Overal in Vlaanderen (Aalst, Overpoortstraat, Grote Markt in Leuven,…) zal het mogelijk zijn om te feesten, fuiven en dansgelegenheden te creëren. In onze buurgemeenten zullen horecagelegenheden feestelijkheden kunnen organiseren tot diep in de nacht maar het carnavalshoogtepunt van Moerzeke en Kastel wordt in de kiem gefnuikt.

Dit moment, waar iedereen al 24 maanden naar snakt, wordt van de kaart geveegd.

De epidemiologische omstandigheden waarin we ons op dit moment bevinden, vragen niet om deze maatregelen. Zoals al eerder gesteld, Code Oranje schrijft dit niet voor. In die zin zou men bevreesd kunnen zijn dat deze maatregelen in de toekomst ook kunnen opgelegd worden.

Door dit feest in ons dorp om 1u af te breken, wordt de politie ook gedwongen om op te treden en deze beperking af te dwingen. Dit zal leiden tot de nodige onrust en calamiteiten. Iets wat we ten zeerste zouden betreuren.

Daarom vragen we met aandrang om de opgelegde horecabeperking niet door te voeren, ze zijn disproportioneel en zullen enkel leiden tot een contraproductieve houding ten aanzien van de lokale politiek, het beleid en de bestaande maatregelen. In samenspraak met de ondertekenende horeca uitbaters reiken we het bestuur de hand en stellen wij voor om dit uur te verleggen naar 4u en om dan de muziek stil te leggen en af te sluiten. Zo kan een echt feestelijk carnavalsweekend toch doorgaan, wat een succes kan worden voor de lokale horecagelegenheden die de voorbije periode al zwaar op de proef werden gesteld.

Hopend op een positieve reactie en een bevestigend antwoord van jullie kant, tekenen we

Alaaf, Alaaf, Alaaf!

Collie I, prins carnaval                        Alain, Anita, Bianca, Maarten, Patrick, Sammy

David De Kinder, prins in wording        horeca uitbaters te Moerzeke en Kastel

Een groep bezorgde carnavalisten uit Moerzeke en Kastel

Prins Collie en een groep bezorgde carnavalisten uit Moerzeke en Kastel    Neem contact op met de schrijver van de petitie

Door te ondertekenen, machtig ik Prins Collie en een groep bezorgde carnavalisten uit Moerzeke en Kastel om de informatie die ik op dit formulier verstrek, over te dragen aan degenen die macht hebben over deze kwestie.

We zullen uw e-mailadres niet openbaar online weergeven.