BDW op VRT: openbare omroep, neem uw verantwoordelijkheid!

Beste openbare omroep, onze VRT,

Het jaar begon goed voor Bart De Wever: op 2 januari kwam hij op Radio 2 over zijn voornemens voor het nieuwe jaar. De sfeer was bijzonder gemoedelijk: hij leek zo even vergeten te zijn dat zijn interview ook in beeld op Eén te volgen was. Hij filmde zichzelf netjes uitgedost in zijn ruitjeshemd, maar door de spiegel die achter hem stond bleek plots dat hij onder zijn hemd slechts een onderbroek droeg. “Een bijzonder gênant moment,” zei hij daar zelf over. Opeens blijkt hij een aardige vent te zijn – hij deelt de ellende van al wie al maanden thuiswerkt. Niets beters om een beetje populariteit terug te winnen.

En er is meer in aantocht: binnenkort zendt de VRT in prime time een driedelige documentaire uit van de N-VA-voorzitter. De documentaire toont een menselijk en breekbaar beeld, zegt de VRT-woordvoerder. Het is geen toeval dat De Wever wel toestemming geeft om hem te volgen voor een programma in de categorie “human interest” of “infotainment”, terwijl hij anderzijds al jaren interviews weigert aan bepaalde journalisten van sommige media.

Evenmin is zijn optreden hier onschuldig. Dit soort programma laat het brede publiek toe om beter kennis te maken met de mens achter de politicus, weg van de actualiteit en de duiding en weg van de ernst van de nieuwsprogramma’s. Dat wil niet zeggen dat de uitzending geen politieke daad is: wat een politicus ook beweert, is alles wat hij doet of zegt is politiek. Daarenboven blijft het televisie natuurlijk: hoe graag de makers en degene die gefilmd wordt u ook het tegenovergestelde willen doen geloven, is hard gewerkt aan een verhaal en een bepaalde beeldvorming. Dat je hierbij werkelijk de mens achter de politicus leert kennen, is een illusie.

Dit alles speelt zich af tegen het decor van een nieuwe beheersovereenkomst voor de VRT waarin expliciet is opgenomen dat er objectief en onpartijdig moet bericht worden. De toon waarmee dat alles geponeerd wordt, laat sterk uitschijnen dat dit tot nu toe niet het geval zou zijn. Het was nota bene de N-VA zelf die daar op hamerde. Het is bijzonder cynisch te moeten vaststellen dat net deze partij een platform van deze grootteorde krijgt om sympathie op te wekken bij de kijker.

De VRT-top steekt zich weg achter het argument dat dit geen programma is van de nieuwsdienst en dat daarom het betrokken productiehuis carte blanche heeft gekregen. Nochtans legt de VRT zich algemeen geldende richtlijnen op voor alle infotainment-  en entertainmentprogramma’s. Ze zijn nog altijd van toepassing en betreffen zowel de eigen producties als de programma’s van productiehuizen: politici krijgen daarin geen dragende rol en mogen geen eigen docusoap krijgen.

Daarom vragen wij, uw aandeelhouders en kijkers, beste VRT: wees niet naïef en neem uw verantwoordelijkheid als openbare omroep. Dit is geen onschuldig infotainment-programma: televisie is een bijzonder machtig medium dat de beeldvorming van de mensen over de samenleving zeer sterk beïnvloedt. Ga niet te lichtzinnig om met uw macht en wees u bewust van de maatschappelijke impact van het optreden van politici in dergelijke programma’s.

Een politicus het enorme cadeau geven de hoofdrol te spelen in een driedelige documentaire is tegen de waardevolle onpartijdigheid van de VRT, tegen de geest van de beheersovereenkomst en tegen uw eigen richtlijnen in.

Door te ondertekenen, machtig ik ACOD-VRT om de informatie die ik op dit formulier verstrek, over te dragen aan degenen die macht hebben over deze kwestie.

We zullen uw e-mailadres niet openbaar online weergeven.