Afschaffing digitaal centraal aanmeldingsregister (CAR) bij inschrijving in scholen

Schrijnende taferelen de afgelopen dagen aan verschillende schoolpoorten. Net zoals de vorige jaren hebben heel wat ouders zich moeten aanmelden via het centraal aanmeldingsregister om een middelbare school te 'kiezen' voor hun kind(eren). En net zoals de vorige jaren is nog maar eens gebleken dat het systeem niet meer is dan een roulettesysteem waarbij met niets of niemand rekening wordt gehouden.

Ouders die op 250m van een middelbare school wonen, maar waarbij hun kind niet aan die school wordt toegewezen, worden gedwongen om zoon of dochter in te schrijven bij een school 2 buurgemeentes verder. Een groepje vriendinnen die er zo naar uitkeek om samen aan hun middelbare schoolcarrière te beginnen, worden gedwongen verspreid over 3 scholen waarbij slechts eentje de eerste school van haar keuze heeft gekregen. Kinderen die al vanaf hun geboorte in een bepaalde stad of gemeente wonen, die de "grote school" al kennen en bewonderen vanaf hun eerste stappen in het basisonderwijs, moeten afscheid nemen van het gekende en binnenstappen in een ongekende school, ver van huis, zonder vrienden of vriendinnen.

Dit systeem is niet aanvaardbaar, niet menselijk en moet dringend afgeschaft of herzien worden. Het doet er plots niet meer toe of het kind zich goed voelt in een school, of het een school is waar het kind écht naartoe wil gaan, of de school zich op een veilige en praktische afstand van de ouderlijke woning bevindt. Al die voorwaarden worden zonder aarzelen opzij geschoven om zogezegd 'iedereen' de kans te geven op een school naar keuze - zonder kamperen aan de schoolpoorten. Wat kijkt iedereen momenteel met heimwee terug naar die periode waar je gelukkig nog het heft in eigen handen kon nemen om zelf te beslissen wat het beste is voor jouw kind en diens toekomst.

Ouders en kinderen zijn aangewezen op willekeur, het maakt niet uit wat je aanduidt als eerste, tweede of derde keuze. Mensen die 30km van de school af wonen en die op z'n minst 5 middelbare scholen dichter in de buurt hebben krijgen voorrang op scholen, waarbij de omwonenden dan ook weer gedwongen moeten uitwijken naar andere gemeentes. Waar is de logica? Denken we nog aan de veiligheid van de kinderen, die op 12-jarige leeftijd (meestal alleen) hun school moeten kunnen bereiken? Is het ok dat die kinderen 20 minuten moeten fietsen om op tijd op school te zijn, terwijl de lokale middelbare school op nog geen 2 minuten fietsen afstand ligt?

Ik hoop dat u samen met ons dit systeem eens duidelijk aan de tand wil stellen, en onze regering mee wil oproepen tot een herziening van dit systeem ofwel een totale afschaffing.

Vereniging der Oudercomités en Ouderverenigingen    Neem contact op met de schrijver van de petitie

Door te ondertekenen, machtig ik Vereniging der Oudercomités en Ouderverenigingen om de informatie die ik op dit formulier verstrek, over te dragen aan degenen die macht hebben over deze kwestie.

We zullen uw e-mailadres niet openbaar online weergeven.