Aarschot tegen haat en racisme

Op zaterdag 4 februari is Filip De Winter door Vlaams Belang uitgenodigd om zijn boek over “omvolking” voor te stellen. De omvolkingstheorie is een extreemrechtse en nazistische complottheorie, die beweert dat er een doelbewuste vervanging plaatsvindt van de Westerse autochtone bevolking door migranten met een niet-Westerse cultuur. De theorie heeft geen wetenschappelijke grond, en inspireerde zelfs extremistische moorden.

Wij, Aarschottenaren, zijn trots op onze diverse stad en vinden dat haat en racisme hier geen plaats heeft. Wij willen dat iedereen zich kan thuis voelen, maar dat is onmogelijk wanneer we dergelijke extreemrechtse theorieën een platform geven. Samen trekken wij een lijn en zeggen 'neen' tegen deze ideeën. Racisme en discriminatie zijn strafbare feiten. De theorie die Filip De Winter actief promoot zet aan tot haat en geweld. Terroristen zoals Anders Breivik werden hierdoor geïnspireerd.

Wij vragen dat de lezing wordt geannuleerd en Aarschot niet als voedingsbodem wordt gebruikt voor extreemrechts. Het fascisme onderdrukt de vrije meningsuiting en ondermijnt de democratie. Wanneer we het ruimte geven, kiezen we er actief voor om volledige groepen mensen uit onze maatschappij te duwen. Wij willen een stad die open staat voor iedereen, ongeacht welke afkomst.

Door te ondertekenen, machtig ik Alain Vanderaa om de informatie die ik op dit formulier verstrek, over te dragen aan degenen die macht hebben over deze kwestie.