Zeg 'nee' tegen palmolie en red ons tropisch regenwoud!

Wij als consument zijn niet machteloos! Dit dacht ik eerst ook, toen ik in de supermarkt zocht naar een koekje zonder palmolie. Ik werd hopeloos en woedend van het feit dat de hele supermarkt vol ligt met producten die palmolie bevatten.

Nederland is zelfs de grootste afnemer van palmolie in Europa. De gevolgen van de productie van palmolie zijn desastreus: het prachtige tropisch regenwoud wordt vernietigd, waardoor mens en dier hun woonplaats verliezen.

Het vernietigt 300 voetbalvelden regenwoud per uur, vergiftigt het water en zorgt ervoor dat de machtige orang-oetangpopulatie drastisch afneemt. Per jaar komen 3000 tot 5000 oerang-oetangs om, prachtige wezens die voor 97 procent overeenkomen met het DNA van de mens.

Bedrijven zijn ook nog eens ontzettend goed in het verbergen van palmolie als ingrediënt op de verpakking. Palmolie wordt verborgen onder de term 'plantaardige olie'. Deze verwoestende olie kun je vinden in soepen, pizza, babyvoeding, biobrandstof, brood, koekjes, snacks, cosmetica en zelfs in schoonmaakartikelen.

Dit kan zo niet langer! Teken vandaag nog de petitie en shop bewust.