Werken N46 kruispunt "vierwegen"

Blijkbaar ligt men bij het agentschap wegen en verkeer niet wakker van de impact die de geplande werken aan het kruispunt "vierwegen" gaan hebben op de mobiliteit in Hillegem.

Tijdens verschillende fasen zal het verkeer op de provincieweg slechts in één rijrichting mogelijk blijven: van Aalst naar Zottegem. Gevolg is dat je Hillegem slecht via één route kan uitrijden, de N46 richting Zottegem.

Alle lokale verplaatsingen naar Herzele, Erpe-Mere, Burst, Borsbeke, Sint-Lieven-Houtem , Zottegem, Aalst, Geraardsbergen… moeten langs het nu al verzadigde kruispunt “De Vos” en verplaatsingen over lange afstand (Gent, Brussel, Antwerpen) worden bijgevolg via de eveneens reeds verzadigde oprit E40 in Wetteren omgeleid.    Ook de vele treinreizigers blijven niet gespaard, wie niet op wandel- of fietsafstand van het station van Herzele woont, kan mee aanschuiven richting Zottegem

De impact van de werken op onze gemeente is nochtans eenvoudig te beperken door tijdens de werken de rijrichting van Zottegem naar Aalst te verkiezen.  Lokaal gezien is dit een meer dan haalbaar alternatief, Borsbeke heeft immers verschillende alternatieve routes naar zowel Sint-Lieven-Houtem als Herzele.  Ook het verkeer op lange afstand zal slechts beperkte hinder ondervinden aangezien de oprit in Wetteren niet bijkomend belast zal worden.  Bovendien is vanuit Borsbeke de E40 richting Gent vandaag al makkelijker te bereiken via Erpe-Mere.

Via deze petitie vragen we om tijdens de duur van de werken de provincieweg ter hoogte van het kruispunt "vierwegen" open te houden voor het verkeer van Zottegem naar Aalst zodat een mobiliteitsprobleem in Hillegem kan vermeden worden.