VRT: Weg ermee!

De openbare omroep en met name de nieuwsdienst bewijst steeds opnieuw dat ze niet in staat zijn meerdere standpunten een podium te geven. Of ze nu berichten over de Amerikaanse verkiezingen of over de corona crisis. Wat we te zien krijgen is 1 visie op de feiten. Mensen met andere perspectieven worden steevast belachelijk gemaakt. Het zijn samenzweerders, Q Anon aanbidders, rechts radicalen, zijn ongeïnformeerd, anti vaxxers, mensen van een laag IQ.

De omroep die zo streeft naar politieke correctheid ten opzichte van minderheden ridiculiseert en stigmatiseert een groot deel van de bevolking en is het zo gewoon dat ze het zelf niet kunnen zien.
Verder pretenderen ze de absolute waarheid in pacht te hebben met hun 'fact checkers'.  Hier worden door hun gekleurde bril feiten als waar of onwaar bestempeld. Hun eigen experten en politici die ze aan het woord laten worden niet zo zwaar onder de loep genomen. Hun 'facts' worden aanvaard.  Zo is de VRT vaak de grootste bron van 'fake news' en desinformatie.  De zogenaamde ombudsdienst bij VRT is maar een schaamlapje. Hier plukken ze zelf klachten uit die ze graag of goed kunnen 'debunken'.  Het karakter van deze nieuwsdienst is kortom propagandistisch geworden.
Een mooi voorbeeld van de teloorgang van degelijke journalistiek is Amerika correspondent Bjorn Soenens. Deze echoot de woorden van president Biden of van CNN alsof het een lieve lust is. Zijn partijdigheid is zo duidelijk dat hij al lang op staande voet ontslagen of zwaar berispt zou moeten zijn geweest.

Journalistiek is tegenwoordig niks meer dan een farce bij de VRT.  Als eerste fase voor de afschaffing zou het een goede zaak zijn om de VRT te verplichten om op de site van hun nieuwsdienst comments en likes toe te staan bij elk artikel. Nu schrijven ze maar wat. De mensen kunnen geen blijk geven van genoegen of ongenoegen hierover. Het is een nieuwsdienst die ver boven de mensen staat. Tegenwoordig hoort het zo niet te werken. Op de Russische propaganda RT staan ze wel comments en likes toe. Dit is een teken van transparantie en democratie. Overal waar ze dat niet toestaan is het omdat ze bang zijn dat de mensen hun gaan dwingen in eigen boezem te kijken, of misschien zelfs hun bestaan in vraag gesteld zal worden.

Ongeacht uw persoonlijke standpunten moet iedereen erkennen dat de maatschappij voor zoiets niet moet betalen. Daarom is het best om de VRT af te schaffen.  De mensen die er werken kunnen zich in de private sector engageren met nuttig werk en een meerwaarde zijn in de samenleving in plaats van hun broek te verslijten en de mensen te beliegen op de kosten van de mensen.
Dat veel van hun 'cultuur' verloren gaat is geen groot gemis. Cultuur en subsidies hiervoor zijn het best voor de mensen van de 'bottom up' in plaats van 'top down'. Programma’s die succesvol zijn en goed worden bevonden gaan in de privé sector verder gemaakt worden zonder dat de belasting betalers ervoor opdraaien.

Een nieuwsdienst moet zich bewijzen op commercieel vlak. Als er geen draagvlak genoeg is om zelf bedruipend te zijn, dan heeft deze geen recht van bestaan.  Teken deze petitie als je wil dat ze bij artikels op https://www.vrt.be/vrtnws/nl/  likes en comments toestaan, als je gewoon wil druk zetten op de VRT om wat meer hun best te doen en te zorgen voor onafhankelijke objectieve berichtgeving, of als je akkoord bent dat ze hun boeltje mogen opkramen en vertrekken.

Door te ondertekenen, machtig ik Free State om de informatie die ik op dit formulier verstrek, over te dragen aan degenen die macht hebben over deze kwestie.