Tegenpetitie standbeelden Leopold II

Ons cultureel erfgoed is niet iets dat zomaar dient weggegooid te worden vanwege hedendaagse politieke correctheid. Dzjenghis Khan is zonder enige twijfel, in hedaagse termen schuldig aan massamoord op een veel grotere schaal dan onze koning Leopold ooit genoemd kan worden. Toch wordt hij in delen van de wereld beschouwd als een van de grootste leiders ooit. Geen Mongool zou het in zijn hoofd halen het grote standbeeld van Dzjenghis te laten verwijderen omdat de daden van de Khan niet hedendaags politiek/ethisch correct zijn. Integendeel de Mongolen zijn trots op hun geschiedenis. Trots op het feit dat Dzjenghis half de wereld verovert had en een wereldrijk stichte. Daden uit het verleden dienen in de context van hun tijd te worden beschouwd. In de 19de eeuw kon het in Europa NIEMAND een barst schelen hoe Afrikanen werden behandelt, en als men het over slecht behandelen van inboorlingen wil hebben: Congo was in de 19de eeuw verre van de uitzondering waar dergelijke praktijken zijn uitgevoerd. Ons erfgoed dient niet te lijden onder politieke correctheid. Hoe monotoon zou de wereld er immers uitzien moest men overal ter wereld alle erfgoed weghalen. Een beeld vertelt een verhaal, goed of slecht. Beoordeel zelf het verhaal. Met beelden weghalen verandert men niet de geschiedenis. Men kan slechts proberen een verhaal voldoende te vertellen opdat zoveel mogelijk mensen eruit leren en in dit geval; het in de toekomst niet zal worden herhaald.

Steun de petitie indien u het eens bent,

Bescherm ons erfgoed en onze geschiedenis!

Door te ondertekenen, machtig ik MVD om de informatie die ik op dit formulier verstrek, over te dragen aan degenen die macht hebben over deze kwestie.