Tegen sloop karakteristieke sociale huurwoningen Sint Vitusstraat, Winschoten

stv_1920_bij_1199.jpg

Foto: Huisman Media

Wij, bewoners van de Sint Vitusstraat in Winschoten, vragen om uw steun voor het behoud van onze geliefde, beeldbepalende straat; een straat met 52 karakteristieke woningen van rond 1920 die het verleden van Winschoten vertegenwoordigen.

Ons doel is de gemeenteraad Oldambt ertoe te bewegen NIET akkoord te gaan met de aanvraag van een sloopvergunning door woningcorporatie Acantus voor 27 (en iets later ook de overige 25) sociale huurwoningen in onze straat. Deze woningen zijn nota bene door de gemeente zelf als karakteristiek aangewezen, dus wij hopen dat zij, net als wij, voor renovatie van deze historisch waardevolle woningen gaan pleiten.

Meerdere plaatselijke organisaties en erfgoedorganisaties zoals Bond Heemschut en het Cuypersgenootschap steunen ons reeds in ons streven. Zij hebben de gemeente en Acantus een open brief gestuurd met tal van argumenten voor renovatie: cultuurhistorisch, bouwtechnisch, financieel, de betaalbaarheid, duurzaamheid en circulariteit. Zij zien geen enkele objectieve reden voor sloop. Ook vanuit de minder meetbare waarden, zoals de sociale structuur en de leefbaarheid zou sloop een onherstelbare vergissing zijn.

Wilt u ook dat de karakteristieke sociale huurwoningen gerenoveerd worden en een stuk beeldbepalende geschiedenis van Winschoten behouden blijft voor de toekomst, teken dan deze petitie!

Jaap Hoogstraten namens bewoners Sint Vitusstraat    Neem contact op met de schrijver van de petitie

Door te ondertekenen, machtig ik Jaap Hoogstraten namens bewoners Sint Vitusstraat om de informatie die ik op dit formulier verstrek, over te dragen aan degenen die macht hebben over deze kwestie.

We zullen uw e-mailadres niet openbaar online weergeven.