't Dorp behouden/ Dorpsstraat

Het Dorp " met zijn 3 Dorpsstraten" dient zijn buurt te beschermen tegen de naamsverandering.

De Dorpsstraat in Hasselt is historisch gezien minstens zo belangrijk als de Kapelstraat. De wijk rond "onze" straat wordt herhaaldelijk de bakermat van de stad genoemd.

Hier zou zelfs de eerste inwoner van Hasselt, Hendrik, gewoond hebben. Om de zeven jaren wordt dit trouwens gevierd gevierd tijdens de Geuzenmaandag.

Eeuwenlang staat deze plaats dus bekend als "het Dorp" , duidelijk gekenmerkt door zijn afbakening in een driehoeksvorm. Een vorm die nog meer accentueert dat "het Dorp" een geheel betreft en een historisch erfgoed behelst.

Het zijn dus niet 3 straten maar een straatnaam die een buurt omlijnt.  Het is tevens een zeldzaamheid en het zou zonde zijn om zulk uniek geheel op te splitsen.

De inwoners behoren trouwens tot een rot " 't Dorp" of " 't dèrrep". Ze hebben sinds mensengeheugenis een eigen burgemeester en trekken om de zeven jaren als " boeren van het dorp" mee op de Geuzenmaandag. De oudste inwoners Hendrik en zijn vrouw Katrien trekken met paard en kar mee met de boeren. Zij worden dan begeleid door de " Garde Civique", de harmonie en de Roode Roos alsook de Langeman. Na de soepbedeling aan de Basiliek keren ze terug naar " het Dorp " , waar dan de erwtensoep van Hendrik en Katrien door de boeren wordt uitgedeeld.

Heel dit historisch gebeuren zou vervallen als het dorp opgedeeld wordt in verschillende straatnamen. Het absoluut enig mogelijk alternatief is de straatnaam ( van de 3 straten ) te vervangen door "het Dorp of 't Dorp"

't Dorp, één der oudste, zoniet het oudste kwartier van de stad mag zijn eigenheid niet verliezen.

Door te ondertekenen, machtig ik Robbie Nolens om de informatie die ik op dit formulier verstrek, over te dragen aan degenen die macht hebben over deze kwestie.

We zullen uw e-mailadres niet openbaar online weergeven.