Stop mondkapplicht op de luchthaven en aan boord in vliegtuigen

OOK BRITISH AIRWAYS EN VIRGIN ATLANTIC SCHAFFEN MONDKAPJESPLICHT AF IN VLIEGTUIG

British Airways

15 maart 2022 - 11:20 | Door: onze redactie | Foto: Heathrow Airport

LONDEN - In navolging van prijsvechter Jet2 schaffen ook de Britse luchtvaartmaatschappijen British Airways en Virgin Atlantic de mondkapjesplicht af in hun vliegtuigen. Passagiers hoeven geen mondkapje meer te dragen, tenzij de bestemming waar naartoe gevlogen wordt dit expliciet eist, zoals de Verenigde Staten.

Bij British Airways vervalt de mondkapjesplicht woensdag, bij Virgin gaat dit in stapjes. Op luchthaven Londen Heathrow is het vanaf woensdag eveneens niet meer verplicht om een mondmasker te dragen. Sinds Engeland alle coronamaatregelen heeft afgeschaft, mogen luchthavens en airlines daar zelf bepalen of ze vasthouden aan het verplicht dragen van een mondkapje.

De Britse regering heeft deze week ook bekendgemaakt dat reizigers vanaf vrijdag geen Passenger Locator Form meer hoeven in te vullen als ze naar het Verenigd Koninkrijk reizen. Bovendien hoeven ongevaccineerden geen test meer te doen. Daarmee komt aan de laatste inreisrestricties een einde. Gevaccineerden konden al zonder test naar onze westerburen vliegen.

De Nederlandse luchtvaartsector wil ook graag dat de mondkapjesplicht in vliegtuigen verdwijnt, maar dit gebeurt naar verwachting nog niet 'vanwege Europese regels'. Minister Kuipers van Volksgezondheid geeft daar dinsdagmiddag uitsluitsel over. Hij zal dan ook bekendmaken dat de testplicht voor inkomende reizigers grotendeels of zelfs helemaal verdwijnt.

Nu de mondkapjes plicht in het OV aan banden wordt gelegd, is het niet meer te handhaven op de Nederlandse Luchthavens en aan boord van vliegtuigen van KLM, Transavia, TUI Fly, EasyJet en Corendon. Deze maatregel zorgt alleen maar voor meer agressie aan boord en op luchthavens.

Deel deze petitie en biedt deze aan aan de CEO's van de Nederlandse luchtvaartmaatschappijen en Royal Group Schiphol.

Door te ondertekenen, ga ik ermee akkoord dat Taha alle informatie kan zien die ik op dit formulier verstrek.

We zullen uw e-mailadres niet openbaar online weergeven.

Ik geef toestemming om de gegevens die ik op dit formulier verstrek te verwerken voor de volgende doeleinden: