Stop de Herindeling van Oldambt

In 2010 is de gemeente Oldambt, na een herindeling van de gemeenten Reiderland, Scheemda en Winschoten, ontstaan. Deze herindeling is de inwoners van deze gemeente in 2006 opgelegd door de Provincie Groningen. Ook de politiek stond destijds met de rug tegen de muur.

Momenteel word er weer gesproken over een herindeling. Er zijn 2 varianten:

1. De A7 variant waarin de gemeente Oldambt samen gaat met de gemeenten Menterwolde, Hoogezand-Sappemeer en Slochteren. Het gemeentebestuur van de gemeente Oldambt heeft zich ondertussen voor deze variant uitgesproken;

2. De Oost-Groningen variant, waarbij de gemeente samen gaat met de gemeente Bellingwedde, Vlagtwedde en Stadskanaal.

Intussen hebben meerdere gemeenten al aangegeven dat ze niet met de gemeente Oldambt samen willen gaan. Maar ook onder de bevolking leeft een grote weerstand tegen deze plannen. Wij, de bevolking van de gemeente Oldambt, zijn van mening dat deze herindeling niet door moet gaan omdat de vorige herindeling ons al genoeg heeft gekost en de dienstverlening van de gemeente er niet beter op is geworden. Je zult immers maar in Bad Nieuweschans wonen en voor alles wat je van de gemeente wilt, naar Winschoten moeten. Bij een nieuwe herindeling zal dit, zeer waarschijnlijk, alleen maar erger worden.

Als straks het gemeentehuis in Hoogezand komt te staan, de gemeentelijke belastingen nog verder gaan stijgen, de voetbalclub waar u of uw kinderen bij voetballen gaat verdwijnen omdat er geen subsidie meer voor is, er nog meer bezuinigd moet worden op uw huishoudelijke hulp of op de scootmobiel die u nodig bent of dat u straks naar Hoogezand moet om uw paspoort, rijbewijs of ID-kaart te laten vernieuwen of om een vergunning aan te vragen, dan bent u weer de klos omdat de hoge heren graag nog meer willen verdienen!

Wij willen dit voorkomen!

Het word tijd dat de politiek weer eens rekening met ons gaat houden en naar ons gaat luisteren. Ze zitten er immers dóór en vóór ons!

Wat willen we bereiken met deze petitie?

1. Wij willen op 19 maart 2014, tegelijk met de verkiezingen voor de gemeenteraad, een publieksenquête waarbij er aan de inwoners van de gemeente Oldambt zal worden gevraagd of zij wel of niet een herindeling willen.

2. Wij willen dat het gemeentebestuur van Oldambt alle voorbereidende werkzaamheden, die tot een herindeling moeten leiden, stop zet.