Sakho hoort niet in Merksplas thuis maar in het ziekenhuis

P { margin-bottom: 0.21cm; }

Sakho hoort niet in Merksplas thuis maar in het ziekenhuis

Aan mevrouw Maggie De Block, Staatssecretaris Asiel en Migratie

Het is met veel angst dat wij u vragen om uw aandacht te vestigen op het geval van Amara Sakho Tijani , een Guinese asielzoeker die momenteel opgesloten zit in het Centrum voor Illegalen van Merksplas.
De fysieke staat van de heer Sakho is zeer verontrustend. Sinds zijn aankomst in België in het najaar van 2009 werd hij behandeld voor ernstige gezondheidsproblemen. Zware darm- en maagproblemenen beletten Sakho de meeste voedingsmiddelen tot zich te nemen. Daarnaast onderging hij twee operaties voor een hernia, die voortdurende fysiotherapie en revalidatie vereist.

Een aanvraag van het type 9ter, voor medische redenen, werd niet geaccepteerd en twee verzoeken om vrijlating voor medische redenen werden geweigerd.
Sinds zijn arrestatie op 12 april werd Meneer Sakho eerst opgesloten in het gesloten centrum 127bis en daarna overgeplaatst naar het centrum te Merksplas. Hij kan momenteel noch eten, noch stappen, hij wordt elke dag zwakker.

De medische dienst van het gesloten centrum van Merksplas gelooft ten onrechte dat hij in hongerstaking is. Zijn arts en orthopedisch chirurg kunnen bevestigen dat dit absoluut niet waar is, de heer Sakho leed aan dezelfde symptomen voor zijn arrestatie en zijn plaats is niet in een centrum, maar in een ziekenhuis.

Ook werd Meneer Sakho in isolatement geplaatst wegens die vermeende hongerstaking, waardoor zijn psychische gezondheid verslechterd. Zijn persoonlijke bezittingen werden hem afgenomen, hij heeft geen besef meer van de tijd en mag zijn mobiele telefoon enkel gebruiken, voor een maximale duur van 30 minuten, tussen 18u en 20u. Deze isolatie is een onmenselijke en vernederende behandeling.

Ook belangrijk is het feit dat Meneer Sakho gearresteerd werd terwijl een procedure om wettelijk samen te wonen met zijn vriendin aan de gang was.

Mevrouw de staatssecretaris, we weten niet, als arts, of u de eed van Hippocrates hebt afgelegd maar wij vragen met de grootste aandrang "respect voor het leven en de menselijke waardigheid". Fatale of onomkeerbare gevolgen voor de gezondheid van Meneer Sakho kunnen worden beschouwd als een uitblijven van de hulp aan een persoon in gevaar .

Aldus vragen wij u om uw bevoegdheid te gebruiken om ervoor te zorgen dat meneer Sakho
onmiddellijk wordt vrijgelaten om medische redenen. Zulk gebaar zou aantonen dat dit asielbeleid niet verstoken blijft van mensheid en begrip.

Dank u,

Het Steuncomite Sakho Amara Tijani.

Copy naar:

MevrouwJoelle Milquet, Vice-Premier en Minister van Binnenlandse zaken

Meneer Freddy Roosemont, Directeur van de Dienst Vreemdelingen

Meneer Elio Di Rupo, Eerste Minister

In het Frans: http://www.petitions24.net/la_place_de_sakho_nest_pas_a_merksplas_mais_a_lhopital