Petitie voor Stemrecht voor Curaçaoenaars in het Buitenland

Korte beschrijving

Ken het stemrecht voor de Staten van Curaçao toe aan alle mensen met de Nederlandse nationaliteit, geboren op Curaçao en diegenen die het Nederlanderschap hebben verworven terwijl zij woonachtig waren op Curaçao. Caribische Nederlanders die buiten Curaçao wonen hebben geen stemrecht bij de verkiezingen voor de Staten van Curaçao. Stemrecht is een grondrecht van burgers in de huidige democratische maatschappij en burgers die geen ingezetene zijn hebben dit recht normaal gesproken ook.

Het stemgedrag van de Statenleden raakt de Caribische Nederlander die niet woonachtig is op Curaçao direct en indirect, terwijl zij niet vertegenwoordigd zijn in het Parlement.

Je kunt ons ook op Facebook volgen. Deel je mening met ons.

Gericht aan

De Staten van Curaçao en de Overheid van Curacao

Wij

Met deze petitie eisen wij het stemrecht bij verkiezingen voor de Staten van Curaçao voor alle Caribische Nederlanders geboren op Curaçao die buiten Curaçao wonen en voor diegenen die het Nederlanderschap hebben verworven terwijl zij op Curaçao woonden. Wij vragen de steun van alle inwoners van Curaçao en alle voormalige inwoners die nu in het buitenland wonen. Wij doen een beroep op de Curaçaose diaspora in de wereld: studenten, werkenden, professionals, gepensioneerden, sportmensen, kunstenaars en anderen die in het buitenland wonen.

Wij nodigen iedereen die gelooft dat stemrecht een grondrecht is en dat het toekennen van stemrecht aan alle Curaçaose burgers die in het buitenland wonen de democratie op Curaçao zal versterken en verbreden om deze petitie te ondertekenen en …

Constateren

dat in het Koninkrijk der Nederlanden ongelijkheid bestaat tussen de Europese Nederlanders en de Caribische Nederlanders afkomstig uit Curaçao met betrekking tot stemrecht. De Europese Nederlanders, geboren in Nederland, die in het buitenland wonen kunnen deelnemen aan de verkiezingen voor de Tweede Kamer. Ook iedere burger die geboren is op Curaçao en die tien of meer jaren in Nederland heeft gewoond heeft, eenmaal weer woonachtig buiten Nederland, kiesrecht voor de Tweede Kamer. In tegenstelling daartoe kent het Curaçaose Parlement geen stemrecht toe aan de Caribische Nederlander geboren of genaturaliseerd op Curaçao, die in het buitenland woonachtig is.

De Caribische Nederlander woonachtig op Curaçao heeft hetzelfde stemrecht voor het Europese Parlement als de Europese Nederlanders in andere delen van de wereld.

Verzoeken

Wij verzoeken de Staten van Curaçao en indirect de Regering van Curaçao de uitsluiting van de Caribische Nederlander uit Curaçao die in het buitenland woont van het kiesrecht voor de Staten van Curaçao op te heffen.

Kòrsou Solidario i Duradero    Neem contact op met de schrijver van de petitie