Petitie Buitenschoolse Kinderopvang Hemiksem - Capaciteit

Kinderopvang heeft een zeer belangrijke sociale functie. Het stelt mensen in staat te

werken of naar werk te zoeken. Geen kinderopvang hebben vormt vaak een rem op

iemands professionele mogelijkheden.

Daarom willen we de huidige dienstverlening behouden en optimaliseren door op

woensdagen en vrije schooldagen een gezamenlijke opvang te voorzien in de

nieuwe locatie BKO in de hangaar...”

Een fragment uit de visietekst van het huidige gemeentebestuur bij aanvang van de legislatuur.

De huidige realiteit staat er ver van af...

Van een locatie, die oorspronkelijk bedoeld was voor opvang op woensdagen en schoolvrije dagen, naar een dagdagelijkse voor- en naopvang op een locatie in een uiteinde van de gemeente. Van een voor- en nabewaking in quasi elke school, naar een gecentraliseerde opvang in Depot Delux.

De visiewijziging van het huidige bestuur kwam voor vele ouders als een donderslag bij heldere hemel, twee dagen voor het einde van het schooljaar 2012- 2013!!!

Gecentraliseerde opvang? Waar? Wanneer? Wat dan met Franse les, studie, fietsen, busvervoer, verzekeringen, ...?

Hoe opnieuw inschrijven? Waar? Wanneer? Hoe?

Hoe een inschrijvingsstop? Ja maar ik heb plots opvang nodig, wat dan?

Vragen die bij menig ouders de revue hebben gepasseerd. Vragen die ook meerdere malen zijn voorgelegd aan bevoegd schepen Levi Wastyn, SP.A Hemiksem. Vragen die volgens vele ouders niet of onvoldoende zijn beantwoord.

Ouders, vertegenwoordigers van ouders, ouderraden, oppositieleden... allen hebben ze geprobeerd om het gesprek aan te gaan met de bevoegde schepen, Levi Wastyn, SP.A Hemiksem. Geprobeerd om knelpunten aan de kaak te stellen, geprobeerd om oplossingen voor te stellen, aan te reiken, mee te denken naar alternatieven, maar tevergeefs...

Want wat is voor vele het probleem:

1. Ouders met schoolgaande kinderen in Hemiksem hebben bij het kiezen van de school voor hun kinderen in eerste instantie gekozen voor een school waar voor- en nabewaking aangeboden werd in de school zelf.

2. Twee dagen voor de zomervakantie van 2013 krijgen deze ouders het bericht dat vanaf september 2013, de opvang voor alle scholen gecentraliseerd wordt.

3. Ouders krijgen twee dagen voor de vakantie tevens de boodschap dat ze hun kind opnieuw dienen in te schrijven om in het schooljaar 2013-2014 te kunnen gebruik maken van deze opvang. De inschrijvingsperiode (15-07-13 tem in eerste instantie 15-08-13) valt midden in de zomervakantie, bouwverlof...

4. Bij de start van het schooljaar is onduidelijkheid, verwarring troef. Wisselende busritten, ouders die staan te wachten aan de BKO maar de kinderen zijn er nog niet, kinderen die de bus missen/worden vergeten... Gebrekkige tot geen communicatie, ... Het duurt tot bijna eind oktober voor dat alles wat in een gestructureerde vorm valt. Nog steeds laat de communicatie meer dan te wensen over.

5. Al van in de zomermaanden spreekt het huidige bestuur over het opstellen en verdelen van een infofolder. Nu, eind november 2013 is deze folder er nog steeds niet.

6. Al snel blijkt, bij het begin van het schooljaar, de capaciteit van de opvang veel te klein. De ruimte is volgens Kind & Gezin schikt voor 100 kinderen. Het aantal inschrijvingen blijkt begin september al snel op te lopen tot meer dan 300.

7. Begin oktober verschijnt er plots op de website van de gemeente Hemiksem de boodschap dat de opvang een inschrijvingsstop heeft. Op de vraag van ouders: “Wat als ik plots opvang nodig heb tijdens het schooljaar?” Is het antwoord:     “Daar had U vroeger moeten aan denken...”

8. Ook de gewone busroute werd afgeschaft, kinderen kunnen niet meer met de fiets naar school, ouders die extra verplaatsingen moeten maken, het veroorzaken van een onveilig kruispunt en nog meer vragen..

En ook de toekomst ziet er niet echt rooskleurig uit. Op de laatste gemeenteraad heeft het huidig bestuur namelijk voorrangsregels goedgekeurd. Een opvang die enkel toegankelijk is voor mensen die werken én waar vanaf schooljaar 2014-2015 voorgang gegeven wordt aan werkende Hemiksemnaren is het scenario waar we heen gaan.

Verscheidene ouders van schoolgaande kinderen in Hemiksem zijn over deze asociale maatregel van het huidige bestuur niet te spreken en hebben het gevoel dat de bevoegde schepen, Levi Wastyn, SP.A Hemiksem, niet luistert naar hun bekommernissen.

Ouders van buiten de gemeente Hemiksem zijn bevreesd dat ze voor hun kinderen komend schooljaar geen plaats zullen hebben in de buitenschoolse opvang en vrezen dat ze genoodzaakt zijn hun kinderen in het midden van hun schoolloopbaan weg te halen uit hun vertrouwde schoolomgeving, weg van hun vriendjes om helemaal opnieuw te starten in een andere school!?

De bevoegde schepen, Levi Wastyn, SP.A Hemiksem lijkt niet te beseffen welke impact deze asociale beslissing heeft op gezinnen, ouders én kinderen. Ook toekomstig gezien is het mogelijk dat zelfs kinderen van Hemiksemnaren geen plaats hebben, de capaciteitsverlaging en de extra verkavelingen zullen ervoor zorgen dat we in de toekomst zullen moeten kamperen voor een plaats.

De grond van het probleem is de capaciteit van de buitenschoolse opvang. De opvang zou plaats moeten bieden voor alle schoolgaande kinderen uit Hemiksem én zeker voor diegenen van wie de ouders werken, los van de woonplaats van het gezin.

Via deze petitie willen ouders aan het college van burgemeester en schepenen vragen om maatregelen te nemen om de capaciteit van de buitenschoolse opvang te verhogen en af te stappen van de net gestemde voorrangsmaatregelen.