PETITIE AAN HET BESTUUR EN DE RAAD VAN DE GEMEENTE GILZE EN RIJEN.

PETITIE AAN HET BESTUUR EN DE RAAD VAN DE GEMEENTE GILZE EN RIJEN.                                          WIJ WILLEN DIT NIET !

Wij vrijwilligers, hulpvragers, betrokkenen en sympathisanten van VIPvoorElkaar tekenen bezwaar aan tegen het wegnemen van de zelfstandigheid van deze organisatie. Onze ervaring met de werkwijze en de betrokkenheid van   VIPvoorElkaar, speelt een belangrijke rol in ons leven en in onze omgeving.

De kenmerken van werkwijze van VIP zijn :

* DIRECT

* CREATIEF

* KORTE LIJNTJES

* VOOR EN DOOR INWONERS

* LOKAAL

* ONBUREAUCRATISCH

* DICHTBIJ

Dit heeft nu 10 jaar goed gewerkt ! Recente voorbeelden van kenmerkende inzet zijn de coördinatie van ‘Gilze Rijen Helpt’ tijdens de coronacrisis en opvang en begeleiding van Oekraïense vluchtelingen. Deze aanpak en werkwijze heeft geleid tot goede naamsbekendheid, grote betrokkenheid van velen én landelijke waardering ( zie hiervoor het juryrapport). Hierdoor is de plaatselijke leefomgeving positief gestemd. Naast inwoners zijn ook diverse verenigingen en maatschappelijke organisaties ontlast en geholpen.

Ook wordt de gemeente op deze manier al jaren ontlast. Wij pleiten voor behoud van de huidige organisatiestructuur, financieringswijze, en identiteit voor minimaal de komende vijf jaren. Het goed functioneren van VIPvoorElkaar mag niet geofferd worden aan ongewisse, fictieve, bureaucratisch ideeën van ‘efficiëntie’. VIP werkt nu al volledig efficiënt op elk gebied, én in samenwerking met andere organisaties in  het veld,

Hopend op een wijs besluit, rekening houdend met bovenstaand pleidooi.

RIJEN, OKTOBER 2022.

L.D. Chamuleau