Pastorij Vinderhoute

Pastorij van Vinderhoute moet in de gemeenschap blijven!

CD&V en Open Vld willen de pastorijwoning in Vinderhoute  verkopen. Groen en Sp.a verzetten zich daartegen en starten daarom een petitie.

De pastorij van Vinderhoute, eigendom van onze gemeente, staat leeg. Doordat de pastoor met pensioen is , kan het gebouw een nieuwe bestemming krijgen. Dat kan alleen na een grondige renovatie, want de pastorij is bewust of onbewust behoorlijk verwaarloosd.

In hun meerjarenplan 2014-2019 melden CD&V en Open Vld dat zij het gebouw gaan verkopen. Groen en Sp.a  verzetten zich hiertegen. Ons kartel vindt dat de pastorij, die toch altijd met het lot van pastoor Moernaut zal verbonden blijven, eigendom van de gemeenschap moet blijven. Wij willen aan het gebouw een aantal andere functies toekennen, zoals ook in ons verkiezingsprogramma stond. Dat kan de kern van Vinderhoute, waar nu elke faciliteit ontbreekt, voor lange termijn versterken. We denken daarbij aan administratieve diensten van de gemeente, vooral voor mensen die zich moeilijk kunnen verplaatsen. Maar het gebouw kan ook een uitvalsbasis zijn tijdens de werken aan de gemeenteschool in de Vredesdreef, of de tuin kan worden gebruikt voor natuureducatie. Vinderhoute kan een ruimte voor kleinschalige culturele en sociale activiteiten best gebruiken. Een repetitieruimte, een ontmoetingsplaats, een ruimte voor het geven van opleidingen, het is maar een greep uit de vele mogelijkheden.

Als de meerderheid niet van plan is zelf te investeren in Vinderhoute, dat ze dan ten minste de moed opbrengt om het gebouw te verhuren of in erfpacht te geven aan particuliere partners, die wel een sociale visie op Vinderhoute hebben. Indien U zelf ideeën heeft, mail die dan gerust door naar: Pastorievinderhoute@gmail.com

Terry Gyselbrecht, terry.gyselbrecht@gmail.com, 0477 324 274

Sofie Vercoutere, sofievercoutere@gmail.com,  0496 807 975