Overlast Mechelseplein

Geachte Politie,

Geachte Burgemeester en Schepenen van de Stad Antwerpen,

Geachte Ombudsvrouw,

De buurt rond het Mechelseplein kreunt onder de aanhoudende overlast. Wij wensen geen enkele doelgroep te viseren maar bemerken dat er sinds begin mei iedere nacht vanaf 23.00u veel mensen verzamelen rond het standbeeld van Willem Elschot en omgeving (Rosier, Vleminckveld,..). Wij ervaren het als een openluchtfestival dat dagelijks tot de vroege uurtjes doorgaat (+/- 4.30u).

De overlast bestaat uit:

- Zeer luide muziek;

- Geluidsoverlast door zingende/schreeuwende personen;

- Sluikstort;

- Wildplassen en behoefte doen in geveltuintjes, parkings en op het plein;

- Gebroken glas (platte fietsbanden tot gevolg, sandalen zijn ook niet meer veilig, spelende kinderen overdag,..);

- Braaksel;

- Openbaar dronkenschap en druggebruik;

- Vandalisme;

- Duidelijke inbreuken op de coronamaatregelen

Menig buurtbewoner diende al meermaals klacht in en heeft de blauwe lijn in zijn/haar favorieten staan. Hoewel Lien, Martine, Dirk,.. ons altijd vriendelijk te woord staan zien wij geen oplossing meer. De politiecontroles maken helaas niets uit. De feestvierders vluchten de zijstraten in en na vijf minuten begint de overlast opnieuw of is er verspreiding naar nabijgelegen pleinen/straten. Liefst zetten ze de muziek dan nog wat luider en steken een imaginaire middelvinger op naar de buurt. Het is een kat-en-muis-spel tussen buurtbewoners en feestgangers. De hele omgeving (Rosier, Vleminckveld, Bredestraat, Sint-Joriskerk, Kleine markt,Pleintje Schermerstraat - Maarschalk Gerardstraat,..) kan meegenieten van dit spektakel.

Wij, de buurt, voelen ons machteloos. Vriendelijk vragen om de muziek zachter/uit te zetten valt in dovemansoren. Respect voor de medeburger is ver zoek. Menig buurtbewoner sleept zich 's ochtends uit zijn bed na weken (7/7) van nachtelijke overlast. Gesakker op de straathoek, in de rij bij bakkerij Lints,.. het is een dagelijks fenomeen. De werklust is ver zoek en de nood aan een sièsta een must. Zo kan het niet verder.

We leven in een levendige buurt en zijn ons hier ten volle van bewust maar voor de corona-crisis hadden wij slechts uitzonderlijk met overlast te maken, sinds begin mei is het echter dagelijkse kost geworden. Onze buurt was leuk en aangenaam om in te wonen, wij waren trots op ons pleintje. Nu zijn de nachten niet langer leefbaar, zien wij iedere ochtend een vuilnisbelt en beginnen we ons af te vragen of we nog wel in Antwerpen kunnen blijven.

Wij vragen dan ook om een structurele aanpak van het politie- en stadsbestuur.

Eén of twee plaatsebezoeken brengen geen zoden aan de dijk. We denken aan maatregelen zoals;

- Permanente patrouille tot het probleem zich niet langer voordoet ;

- Nachtelijk alcoholverbod op het plein en omliggende straten (zoals in andere buurten al bestaat);

- Handhaving tegen geluidsoverlast en openbaar dronkenschap (sancties, inbeslagname muziekinstallaties, afspraken met de café's rond muziek na 22.00u zoals bv. op de Stadswaag,...) ;

- Geef mensen een locatie om samen te feesten, met een minimum aan overlast.

De huidige overlast die zich iedere nacht op en rond het Mechelseplein afspeelt is niet langer houdbaar voor de omwonenden. We willen niet dat dit leidt tot conflict of het leeglopen van deze mooie buurt. Daarom vragen wij met aandrang om hulp.

Beste stadsbestuur, politiediensten, geachte burgemeester; help ons onze buurt terug leefbaar te maken.

Vol wanhoop groeten u,

De omwonenden en handelaars van het Mechelseplein

Buurtbewoners Mechelseplein    Neem contact op met de schrijver van de petitie