Oproep: Dagelijkse voedseldroppings Gazastad

IMG_4908.jpeg

Feiten:

• 300.000 mensen in het Noorden van Gaza riskeren hongersnood. Op 12-2-2024 hebben de Verenigde Naties (VN) gewaarschuwd dat acute ondervoeding onder jonge kinderen in het noorden sterk is gestegen en nu boven de kritieke drempel van 15% ligt.

• Als gevolg van de Israëlische invasie heeft het Noorden van Gaza heeft de bevolking daar al maandenlang nagenoeg geen toegang tot essentiële levensmiddelen zoals voedsel, medicijnen en water. Kinderen zitten dagenlang zonder eten en er zijn gevallen gerapporteerd waarbij mensen van de honger dierenvoeding hebben vermengd met meel om te overleven.

• De schaarse leveringen via de grond, die met toestemming van het Israëlische leger plaatsvonden, zijn per ingang van 20-2-2024 gestopt nadat een van de vrachtwagens van het Wereldvoedselprogramma (WFP) van de VN werd beschoten door datzelfde leger. Volgens het WFP is dit geen geïsoleerd incident en is het te gevaarlijk geworden voor hun medewerkers om hun werk te doen in Noord-Gaza.

• Dit gaat duidelijk in tegen de verplichtingen van Israël op basis van het internationaal humanitair oorlogsrecht, inclusief het recht tijdens een bezetting, ten opzichte van de burgers en hulpverleners in Gaza.

Beroep aan de overheid:

Ondanks de internationale druk heeft Israël tot nu toe nagelaten om het oorlogsrecht te respecteren, wat onder andere heeft geleid tot het grote risico op een hongersnood voor 300.000 mensen in Gaza stad. Daarom doen wij een beroep op de Nederlandse overheid om onze medemensen te beschermen. Hiervoor:

1. Vragen wij de Nederlandse overheid om zo snel mogelijk dagelijkse voedsel- en medicijndroppings uit te voeren via het luchtruim van Gazastad, vergelijkbaar met de eenmalige actie die heeft plaatsgevonden op 4-2-2024 boven het Jordaanse veldhospitaal, zolang dat dit nodig is.

2. Roepen wij de overheid op om andere EU-landen hier ook toe aan te sporen om zo onze krachten te bundelen.

3. Verzoeken wij de overheid dringend om naast de gedane oproep aan de Hamas om alle gijzelaars vrij te laten, ook diplomatieke druk uit te oefenen op Israël voor een wapenstilstand. Dit gezien de oorlog tot een voor de 21e eeuw ongekend aantal burgerslachtoffers heeft geleid, waaronder duizenden kinderen, en de aantallen met de dag vermeerderen.

Bronnen:

Juridische aspecten over een blokkade in het humanitair oorlogsrecht: https://www.tweedekamer.nl/downloads/document?id=2023D46555#:~:text=%2D%20Het%20uithongeren%20van%20de%20burgerbevolking,te%20vallen%20of%20te%20vernietigen

Wereldvoedselprogramma stopt voorlopig hulp in noorden Gaza

Israeli forces fired on food convoy in Gaza, UN documents and satellite analysis reveals

Gaza residents surviving off animal feed and rice as food dwindles

Nederland voert eerste luchtdropping met hulpgoederen boven Gaza uit

Kinderen Grootste Slachtoffers in Gaza-Crisis

DAGELIJKS AANTAL DODEN IN GAZA HOGER DAN IN ENIG ANDER GROOT CONFLICT IN 21E EEUW

IMG_48921.jpeg

Afbeelding (CNN): een van de laatste vrachtwagens met voedselhulp die eind januari Noord-Gaza binnen is gegaan; de wanhoop van de bevolking is zichtbaar.

Door te ondertekenen, machtig ik Liefde voor de Mensheid om de informatie die ik op dit formulier verstrek, over te dragen aan degenen die macht hebben over deze kwestie.