Open brief aan onze leiders en voorgangers.

DOORBREEK DE STILTE …

Open brief aan onze leiders en voorgangers.

Mevrouw,                                                                                                                         Mijnheer,

Welke verantwoordelijkheid u op welk niveau ook draagt, politiek of religieus, als ondernemer of vakbondsman / – vrouw, vertegenwoordiger van het middenveld of academicus, als stakeholder op welke manier dan ook, als mens en medemens,  u wil ik aanspreken omdat het – met de afschuwelijke realiteit uit Gaza voor ogen – zo oorverdovend stil blijft. Baby’s, kinderen, jongeren, volwassenen, gezinnen en families, militairen en burgers worden zonder onderscheid verminkt, vermoord, afgeslacht. Ziekenhuizen, revalidatiecentra en residenties voor gehandicapten worden gebombardeerd, humanitaire hulpacties worden niet of zeer beperkt toegelaten, afspraken inzake “staakt het vuren” niet gerespecteerd. Vluchtelingen in de buitenwijk Shijaiyah in Gaza – stad worden zonder enige terughoudendheid uren ononderbroken gebombardeerd en het lijkt erop alsof u met z’n allen toekijkt. Misschien vergis ik mij – dat hoop ik althans – maar ik hoor, zie of lees geen officiële reacties, geen afkeuring. Geen publieke stellingname, Europees noch Belgisch, geen reacties van welke religieuze overheid dan ook !

Terecht wordt elke – al dan niet vermeende – vorm van steun door Rusland aan de pro – Russische separatisten in het oosten van Oekraïne afgekeurd en worden er wereldwijd concrete sancties  afgesproken en opgelegd. Terecht wordt wereldwijd met afschuw gereageerd op het neerschieten van het passagierstoestel van Malaysia Airlines. Waarom blijft het zo stil ten aanzien van de Israëlische agressie tegen het Palestijnse volk ? Waarom komen er hier geen wereldwijde reacties en sancties ?

In het besef dat beide partijen – zowel de radicale Palestijnse bewegingen als het Israëlisch leger – zich door hun aanvallen op burgers schuldig maken aan mensenrechtenschendingen, kunnen we niet voorbijgaan aan de asymmetrie van het conflict. Israël is de aanvallende en bezettende macht en schendt hierbij alle internationale rechtsregels.

Moet u partij kiezen in dit conflict ? Ja, maar eerst en vooral voor de mens, elke mens: Palestijn én Israëli, zonder onderscheid van persoon, cultuur, religie of overtuiging. U moet de keuze maken om alle invloed, alle mogelijkheden die u hebt aan te wenden om de gruwel van het geweld, door wie dan ook gepleegd, onmiddellijk te doen stoppen. Niets, geen meningsverschil, geen verschil in afkomst, cultuur, geloofs – of levensovertuiging kan dit moordend geweld rechtvaardigen. Door de  wapenleveringen van het Westen beschikt Israël over het sterkste en best bewapende leger in de regio. Het behoort tot uw verantwoordelijkheid en bevoegdheid om deze wapenleveringen – via internationaal overleg – onmiddellijk stop te zetten. Het behoort tot uw uitsluitende verantwoordelijkheid om eventuele Belgische wapenleveringen onmiddellijk te verbieden. Het is de hoogste tijd om te beseffen dat we door deze wapenleveringen, door ons stilzwijgen medeverantwoordelijk zijn voor – medeplichtig aan – deze steeds terugkerende genocide. Waarom hier geen onmiddellijke en ingrijpende sancties zoals tegen Rusland ?

Gaat u zich inzetten om deze keuze voor een onvoorwaardelijke en onmiddellijke beëindiging van dit onmenselijk geweld onverwijld mogelijk te maken en daadwerkelijke stappen te zetten naar een duurzame vrede of zal eigenbelang, economisch en financieel voordeel, politieke invloed en macht nogmaals de bovenhand halen ?  Hier is toch geen twijfel mogelijk !

Ik nodig u dan ook uit om vanuit de eigen bevoegdheid en verantwoordelijkheid onmiddellijk de nodige initiatieven te nemen om op elk niveau en vanuit ieders eigenheid de onmisbare dialoog op gang te brengen. Vanuit onze eigen leefwereld moeten we  alle kansen geven aan een fundamentele interreligieuze en interculturele dialoog, aan politiek, economisch en maatschappelijk overleg, luister bereid en met respect.

We “vieren” onze nationale feestdag !  Moet het ons niet aan het denken zetten dat een van de belangrijkste activiteiten het ” nationaal defilé ” is, waar wapens en bewapening reeds decennia lang het belangrijkste onderdeel vormen. Moeten we niet nadenken over andere prioriteiten: vredesopbouw, samenlevingsopbouw, reconversie van onze wapenhandel om resoluut te bouwen aan een solidaire en zorgzame samenleving waar het ” anders – zijn ” van mensen niet langer een oorzaak en reden is van onverdraagzaamheid, ruzie, geweld en oorlog, maar aanleiding en begin is van wederzijds respect en verrijking, van meer en beter mens – worden. Verschil en anders – zijn als een unieke kans tot een verrijkende en respectvolle vrede.

Als politicus, religieus leider, ondernemer, syndicaal verantwoordelijke, vertegenwoordiger van het middenveld of academicus hebt u zich geëngageerd voor een betere wereld, een andere samenleving met welvaart en welzijn voor zoveel mogelijk mensen, liefst voor iedereen. Jammer genoeg moeten we vaststellen dat individualisme en onverdraagzaamheid, geweld en oorlog, armoede en ongelijkheid, discriminatie en uitsluiting toenemen. Is het niet vreemd dat er steeds meer rijkdom is voor weinig mensen, minder welvaart voor veel mensen ? Voor welke samenleving kiest u ? Rechtvaardigheid, gelijke kansen, respect en begrip vormen immers de eerste en fundamentele basis van een duurzame vrede. Niet morgen, maar nu.

Laat op dit ogenblik uw eerste keuze een keuze voor vrede zijn en doorbreek de vernietigende stilte !

Altijd bereid tot dialoog, initiatief en engagement.

Een warme en hoopvolle groet,

Bart Massart

Ereschepen van de stad Leuven