Ola, breng Swedish Glace terug naar Nederland!

petitie_swedish_glace.png

Vegans, mensen met lactose-intolerantie, glutenvrije eters en alle andere mensen die van lekker en betaalbaar ijs houden: laat je horen en eis ook ijs!

Via deze petitie hopen we Ola ervan te overtuigen dat de Nederlandse markt nu écht rijp is voor de terugkeer van Swedish Glace, het OG vegan ijsmerk dat lekker én betaalbaar was.

In 2016 introduceerde Ola als eerste grote ijsfabrikant plantaardig ijs in de Nederlandse supermarkt: Swedish Glace. Het is je anno 2020 bijna niet meer voor te stellen dat je destijds al je vrienden op een vegan ijsje kon trakteren zonder daarvoor een persoonlijke lening te hoeven afsluiten, maar heus: voor €2,99 kreeg je van Swedish Glace een bak vegan (en glutenvrij) vanille-ijs van 750 ml, met bovendien een ongeëvenaard heerlijke en romige smaak. Nog geen twee jaar later verdween het helaas weer; uit het assortiment gehaald.

Hoewel het aanbod van vegan ijs dus als geheel enorm gestegen is, waarmee de exponentieel gegroeide vraag hiernaar wordt geïllustreerd, ontbreekt het sindsdien aan een betaalbaar, basic, weids verkrijgbaar vanille-ijs.

Swedish Glace werd destijds naar verluid uit het assortiment gehaald wegens 'te weinig vraag', maar er is sinds 2016 heel wat veranderd. In dat jaar waren er volgens het Sociaal en Cultureel Planbureau namelijk naar schatting 70.000 veganisten. In 2019 waren dit er naar schatting van de NVV (Nederlandse Vereniging voor Veganisme) al 131.000.

Dit is ook terug te zien aan het aanbod: in 2016 was het nog ondenkbaar dat je bij Jumbo en Albert Heijn vegan slagroom en vegan kaas zou kunnen kopen. Anno 2020 is dit de normaalste zaak van de wereld.

Kortom: Swedish Glace zou anno 2020 een gat in de markt vullen en verdient een tweede kans in de Nederlandse supermarkt.

Door te ondertekenen, machtig ik Evelien Sinke om de informatie die ik op dit formulier verstrek, over te dragen aan degenen die macht hebben over deze kwestie.