Nijmeegse 4daagse inschrijfgeld terug naar 60,00

Vandaag is bekend geworden dat de deelname aan de 104e Vierdaagse van Nijmegen met 19 procent duurder is geworden in tegenstelling tot afgelopen jaar. De inschrijving is dit jaar bepaald op €100 per deelnemer, terwijl dit afgelopen jaar nog €84 euro was. De organisatie vindt een stijging van €16 op het inschrijfgeld noodzakelijk om de stijging van de organisatiekosten te financieren. Ook wordt benoemt dat deelnemers meer comfort en service verlangen, terwijl dit in de afgelopen jaren weinig te merken valt.

Een deel van de wandelaars geven door middel van deze petitie aan, dat zij er niet erg vrolijk van worden. Deelname aan de Vierdaagse is geen verplichting, maar geeft een iedere de mogelijkheid om de befaamde Vierdaagsekruis, welke nationaal en internationaal erkend is en een koninklijke erkenning heeft, na de prestatie van 4 dagen wandelen, in je bezit te mogen krijgen.
Doordat de inschrijving in de afgelopen twaalf jaar explosief omhoog is gegaan, lijkt het steeds meer een evenement te worden die alleen voor diegene te worden weggelegd die dit kunnen bekostigen.

In 2008 betaalden deelnemers nog 35 euro en onder meer in 2012 volgde een forse verhoging. Toen ging het bedrag van 40 naar 48 euro, een stijging van 20 procent. In 2017 schoot het tarief omhoog van 64 naar 80 euro.

De stichting De 4Daagse heeft het afgelopen decennium te maken gehad met diverse financiële tegenvallers en kostenverhogingen. Defensie heeft bezuinigd en legt de pontonbrug van Cuijk niet meer gratis in de Maas, maar stuurt een nota. Ook regelt het leger niet meer de tenten en verzorgingsposten langs het parcours. Verder daalden de sponsoropbrengsten.

Begrijpelijk, maar jammer genoeg zijn het wel steeds de wandelaars die dit gat in de afgelopen jaren hebben moeten opvullen. Terwijl voor hen deelname aan de Vierdaagse van Nijmegen niet alleen een persoonlijke keuze en prestatie is, maar waar ook rekening moet worden gehouden met bijkomende kosten. De bijkomende kosten van de gemiddelde wandelaar tijdens de 4daagse-week hebben te maken met verblijfskosten (slaap en eetgelegenheid), eten en drinken onderweg en de reiskosten van en naar de start,
Verblijfplaatsen zijn vaak beperkt tot bed en bad, waar vaak al tussen de €300 en €500 per 4 of 5 dagen wordt gevraagd. Ontbijt en warme maaltijd in de avond is vaak dan exclusief van de logeeradres. De kosten van eten en drinken onderweg is vaak al een euro of twee duurder dan normaal zodat de lokale ondernemer ook nog mee kan profiteren. En om het plaatje compleet te maken hebben alle wandelaars te maken met verblijfskosten, of je nu in Nijmegen of in de omliggende gemeenten logeert. Daar komen reiskosten bij. Het openbaar vervoer wordt hierbij aanbevolen, maar zowel de NS als de lokale busmaatschappijen zijn jaarlijks ook duurder. En de zgn. Blarenpas of speciale 4daagse parkeerkaart geeft er nog een extra toetje bij in de bijkomende kosten.

Al met al willen we hiermee onze onvrede uiten en de organisatie, maar ook de Nederlandse overheid vragen om wijziging van de inschrijfkosten naar max. €60, zodat elke wandelaar, die aan deze uitdaging mee wilt doen ook zijn/haar keuze hierin kan maken en ook een daadwerkelijke eerlijke kans krijgt om aan dit internationaal fenomeen deel te mogen nemen...

Aangezien, de armoede in Nederland nog lang niet voorbij is willen we hiermee ook onze zorgen uiten.

Door te ondertekenen, machtig ik 4daagse wandelaars om de informatie die ik op dit formulier verstrek, over te dragen aan degenen die macht hebben over deze kwestie.

We zullen uw e-mailadres niet openbaar online weergeven.