nieuwe wet verhuren

Beste ondernemers van Katwijk,

De gemeente Katwijk is bezig om een nieuwe wet aan te nemen omtrent verhuren aan badgasten.

De gemeente wil af van het zo geheten airb&b principe. Dat grote investeerders huizen opkopen en dat aan badgasten doorverhuren via airb&b. dit wat je nu ziet in bijv. Amsterdam.

In de gemeente Katwijk hebben we deze vorm van verhuren ook. Veel huizen voor starters zijn opgekocht en worden verhuurd via AirB&B. De gemeente wil dat stoppen zodat deze huizen weer bewoond kunnen gaan worden door Katwijkse woningzoekenden. Het zijn veelal ook starterswoningen en vaak is verhuur daarvan ook oneigenlijke concurrentie voor hotels en B&B's die wel aan allerlei veiligheidseisen en richtlijnen moeten voldoen, toeristenbelasting heffen en afdragen etc.

De nieuwe wet heeft grote enorme gevolgen voor de hotels en B en B’s. Met de nieuwe regels mogen de bestaande hotels niet uitbreiden. Omdat uitbreiden in Katwijk alleen kan door gebruik te maken van woonhuizen en hoogbouw of een andere locatie niet mogelijk is zullen het aantal bedden nog verder terug lopen. Een aantal kleine ondernemers zal moeten sluiten of halveren. En dan gaat het om kleinschalig verhuur van bijvoorbeeld een bovenwoning van een winkel of een gedeelte van een eigen woning wat dan niet meer binnen de regels past.

Katwijk leeft van de toeristen die zich jaarlijks laten verrassen en tot rust komen in ons mooie dorp. Ons dorp vaart er goed bij en de ondernemers doen met grote investeringen goed hun best om Katwijk nog mooier en aantrekkelijker te maken. Hier profiteren alle Katwijkers van, ook de inwoners zelf.  De vele leuke restaurantjes. De prachtige paviljoens op strand, en het mooie winkelcentrum. Kon allemaal niet zonder de toeristen.

Onze schatting is dat elke toerist per dag 150 euro uitgeeft. Van een zakje chips en een flesje wijn bij de supermarkt, bakje koffie bij een kleine bistro, lunch op een strandpaviljoen, fiets huren om de omgeving te leren kennen, shoppen in een van de leuke winkeltjes en s ’avonds de dag afsluiten met een diner in een van de heerlijke restaurants. In de zomer zal het nog wel gaan  maar met de nieuwe regels betekend het dat er +/- 200 bedden      ( van de 900) zullen verdwijnen ( 22%). Dat betekend € 7.000.000.- minder geld in onze economie. Dus minder omzet voor de bakker, fietsenwinkel, detailhandel en horeca. Juist in de laagseizoensperiode gaan we dit merken.

De plaatselijke economie die het toch al moeilijk heeft, krijgt hierdoor een extra klap. Aanstaande donderdag 23 maart komt het huisvestingsbeleid aan de orde tijdens de informatieve Raadsvergadering om 19.45 uur in het gemeentehuis. Wij roepen zoveel mogelijk ondernemers op om aanwezig te zijn bij de bespreking.

Samen willen wij dit tegen houden maar dit kunnen wij niet zonder u. zet alstublieft u handtekening, naam en onderneming. Zodat wij namens een groot gedeelte van de Katwijkse ondernemers kunnen spreken.

Sebastiaan Mol

Door te ondertekenen, machtig ik Sebastiaan Mol om de informatie die ik op dit formulier verstrek, over te dragen aan degenen die macht hebben over deze kwestie.