Neen aan de besparingen op de buslijnen L40 en L95 van De Lijn

In het nieuwe net rijdt er nog slechts één klokvaste lijn doorheen Langemark, namelijk L40 Ieper-Torhout.

Daarnaast voorziet L42 nog enkele ritten te Langemark, maar dat aanbod is zeer beperkt. L40 heeft ieder uur een bus met met spitsversterkingen (schooldagen 38 ritten/schoolver- lofdagen 28 ritten). Op zaterdag is er ook een om het uur een bus. Op zondag is er echter geen bediening meer.

L95 rijdt in het nieuwe net niet meer via Langemark maar via Passendale naar Roeselare. De belangrijkste verbinding tussen Langemark-Poel- kapelle en Roeselare valt weg. Hierdoor valt de ontsluiting met openbaar vervoer van Sint-Juliaan weg.

L42 is een nieuwe lijn en bestaat uit diverse ritten met verschillende reiswegen. Drie ritten hiervan bedienen Langemark: één tijdens de ochtendspits en avondspits Langemark-Roeselare en eentje in de ochtenspits naar Ieper. Op die manier kunnen de studenten uit Langemark nog steeds naar de scholen in Ieper, Torhout en Roeselare.

In de wandelgangen laat De Lijn vallen te stoppen met belbussen vanaf 1 januari 2018. Dat zou men willen overlaten aan een private aanbieder.