Museum Het Toreke in Tienen moet blijven

Het masterplan Stadshart Tienen maakt dat de omgeving van de Grote Markt er over enkele jaren helemaal anders zal uitzien. In de plannen staat dat museum Het Toreke, dat nu gevestigd is in de oude stadsgevangenis van Tienen op de Grote Markt, moet verhuizen naar een nieuwe plek.

De bevolking van Tienen STEUNT DIT NIET! Het Toreke moet blijven waar het is!

Tienen, 18/06/2023 - Het masterplan Stadshart Tienen heeft plannen onthuld die het uiterlijk van de Grote Markt over enkele jaren drastisch zullen veranderen. Onder deze plannen staat dat museum Het Toreke, momenteel gehuisvest in de historische oude stadsgevangenis op de Grote Markt, moet verhuizen naar een nieuwe locatie. Deze aankondiging heeft bezorgdheid veroorzaakt bij Lut Vrancken van de Vrienden van Het Toreke. Ze maakt zich zorgen over de toekomst van de museumcollectie en benadrukt dat enkele waardevolle topstukken niet verloren mogen gaan.

"We zijn ongerust," zegt Vrancken van de Vrienden van Het Toreke. "Wat gaat er gebeuren met onze museumcollectie? We hebben enkele topstukken die absoluut behouden moeten blijven." De bezorgdheid strekt zich ook uit tot de oude stadsgevangenis zelf, waarin het museum momenteel gevestigd is. Vrancken voegt eraan toe: "We hadden nooit gedacht dat het gebouw in particuliere handen zou komen. Wie weet wordt het misschien wel omgevormd tot een hotel. Het is een iconisch gebouw met beschermde daken en buitenmuren. Het interieur dateert uit de negentiende eeuw. We begrijpen niet waarom het museum hier niet kan blijven."

De plannen van het stadsbestuur om Het Toreke weg te doen of te privatiseren hebben geleid tot een golf van verontwaardiging onder de inwoners van Tienen. Het museum, dat in feite erkend zou moeten worden als cultureel erfgoed, is onlosmakelijk verbonden met de identiteit van de stad. Talloze Tienenaars hebben warme herinneringen aan bezoeken aan Het Toreke, en velen hebben op hun beurt hun kinderen regelmatig meegenomen. Het verdwijnen van dit museum zou een onaanvaardbaar verlies betekenen.

"Mijn ouders namen me mee naar dit museum, ik heb mijn kinderen er al regelmatig mee naartoe genomen," vertelt een verontwaardigde Tienenaar. "Dit museum staat gelijk aan de identiteit van Tienen. Dit mag niet verdwijnen!"

Om de toekomst van Museum Het Toreke veilig te stellen en een krachtig signaal af te geven aan het stadsbestuur, is er een petitie gelanceerd. De petitie roept op tot het behoud van dit waardevolle culturele symbool. Tienenaars worden opgeroepen om massaal de petitie te tekenen en anderen aan te moedigen hetzelfde te doen.

Laten we onze stemmen verenigen en opkomen voor de toekomst van Museum Het Toreke. Het is essentieel dat Tienen zijn cultureel erfgoed behoudt en koestert, zodat toekomstige generaties kunnen blijven genieten van

Door te ondertekenen, machtig ik Bert Colemont om de informatie die ik op dit formulier verstrek, over te dragen aan degenen die macht hebben over deze kwestie.