LGBTQIA+ geschiedenis in het Vlaamse Onderwijs

Een leerlinge van het 4e middelbaar (15-16 jaar) komt uit als bi en deelt dit met haar vrienden. Uiteraard is dit super geil en opwindend, omdat ze dan twee keuzes heeft en dat brengt enkel dubbel pret mee in bed. Want dat is wat jongens denken op die leeftijd.
Een jongen heeft veel vrienden van hetzelfde geslacht als hem en zijn klas zit vol jongens. Hij deelt mee, aan zijn hechte mannelijke vrienden, dat hij valt op jongens. Natuurlijk gaan alle jongensvrienden niet meer met hem spreken, want hij valt enkel op jongens en dus op alle jongens.

Deze situaties gebeuren komen wel eens voor en dat is allemaal onterecht. Een meisje die op twee geslachten valt, is geen reden om haar te seksualiseren. Zij is nog altijd datzelfde meisje als voordien.
De jongen die als homoseksueel uitkomt, is nog altijd diezelfde jongen met dezelfde gevoelens als voordien voor zijn vrienden. Jongens en meisjes zijn ook constant bevriend zonder enige romantische of seksuele aantrek voor elkaar en dus geldt dit ook voor deze jongen.

Op de dag van vandaag zijn er nog steeds te veel vooroordelen over zaken waar men niets van weet. Daarom dat we met deze petitie vragen om mee in te gaan op de invoer van de geschiedenis van de LGBTQIA+ in het Vlaamse Onderwijs

Als uw 15-jarige dochter uitkomt als biseksueel, dan wilt u niet dat zij het antwoord 'Oh, geil' van haar jongensvrienden krijgt. Als uw zoon veel jongensvrienden heeft en nadien uitkomt als homoseksueel, dan wilt u niet dat al deze jongens niet meer met hem willen spreken of aankijken. We willen allemaal het beste voor onze kinderen en ook voor onszelf. Als we het fundament van geleerdheid bij de kinderen leggen, dan kunnen we er zelf als volwassenen mee van leren. De meeste conflicten op het vlak van LGBTQIA+ haat komt van onwetendheid. Deze onwetendheid zorgt dan ook voor de ontwikkeling van een gesloten geest, die ons op vele vlakken heeft tegengehouden om te evolueren.

Vaak worden jongens en meisjes uitgesloten als ze uit de kast komen en doet iedereen precies of ze andere mensen geworden zijn. Het gaat niet allemaal om op wie je valt, het gaat om wie je bent. Uiteraard zijn we ervan bewust dat het niet overal even erg is. Niet alle personen van LGBTQIA+ hebben deze 'dramatische' ervaringen meegemaakt. Het is zeker waar dat er ook velen zijn die niets van lastige en onwennige situaties hebben meegemaakt met hun comming-out. Maar dat weerhoudt ons niet om er toch aandacht aan te geven!

Ben Weyts heeft het al druk met zijn agenda, maar via deze weg willen wij hem warm maken om deze oproep toch in acht te nemen!

Teken deze petitie en sta in voor de verandering van de toekomst!

Kiran Van Dyck & Jobbe Kerremans, gedreven studenten UCLL graduaat-SCW    Neem contact op met de schrijver van de petitie

Door te ondertekenen, machtig ik Kiran Van Dyck & Jobbe Kerremans, gedreven studenten UCLL graduaat-SCW om de informatie die ik op dit formulier verstrek, over te dragen aan degenen die macht hebben over deze kwestie.