Lex Immers past niet in het huidige Feyenoord

Geachte heren beleidsbepalers bij Feyenoord, Martin van Geel, Ronald Koeman,

Allereerst een pluim voor uw werk tot dusverre. Zojuist heeft onze club zich geplaatst voor de voorrondes van de Champions League. Een podium waarop onze club thuishoort. Een podium waarop we te lang ontbroken hebben. En deze prestatie komt na het sportieve dieptepunt van de laatste decennia, met een 10e plek in de Eredivisie. Een prachtige prestatie, gezien waar we vandaan komen, mede mogelijk gemaakt door de inspanningen van de technische verantwoordelijken. Een prestatie die uiteindelijk is neergezet door een herkenbaar elftal voetballers.

Prachtig was het. Is het nog steeds. Genoten hebben we in Rotterdam-Zuid van het enthousiasme  van Guidetti, de onvermoeibaarheid van El Ahmadi, het bikkelen van Clasie, de onverzettelijkheid van captain Vlaar. Eigenschappen waarover een elftal moet beschikken. Eigenschappen die deze en andere spelers ontegenzeggelijk bezitten. Maar bovenal eigenschappen die zij koppelen aan voetballende kwaliteiten en inzicht, de basis voor elke topvoetballer.

Topvoetballers die thuishoren bij een topclub als Feyenoord. Topvoetballers die een fikse duw hebben gegeven in de rug van ons herstel als topclub. Een herstel dat komende jaren vervolg gegeven moet worden. Dat heeft u als technische verantwoordelijken ook gesignaleerd. Om dit sportieve herstel hand in hand te laten gaan met het financiële herstel , zijn reeds enkele spelers op transfervrije basis aangetrokken om de selectie kwalitatief en kwantitatief meer smoel te geven. Dat eerste is noodzakelijk om de laatste stap te maken naar die ene plek die zilverwerk oplevert. Dat laatste is noodzakelijk omdat onze club volgend seizoen weer op meerdere fronten actief zal zijn.

Dan komt dus de vraag met welke spelers die laatste plekken in de selectie opgevuld moeten worden. Belangrijk is dat ze de juiste mentaliteit bezitten, dat ze passen binnen een groep die daarnaast ook bovenal over veel voetbalkwaliteiten beschikt en dat ze niet teveel kosten. Immers ook ons financiële herstel is nog niet voltooid. Geheel per ongeluk is nu al het woord gevallen waar het misgaat. Immers. Lex Immers dus. Een speler waarin Feyenoord, bij monde van Martin van Geel en Ronald Koeman, nu al meerdere malen haar interesse in heeft uitgesproken. Waarom is de vraag.

Lex Immers is op het niveau van ADO Den Haag, zijn huidige club, een zeer nuttige speler gebleken. Heeft de juiste mentaliteit, kon deze helaas als aanvoerder niet op zijn elftal overbrengen, maar is desondanks een belangrijke speler voor die club. Kan aardig voetballen, pikt af en toe zijn doelpunt mee en pikt daarnaast ook nog eens een bal af. Hartstikke mooi voor Lex Immers en natuurlijk de club ADO Den Haag. Maar dit betekent nog niet dat hij voor Feyenoord hetzelfde, laat staan meer, kan betekenen.

ADO Den Haag moest dit jaar vechten om de play-offs om promotie/degradatie te ontlopen. Feyenoord is weer als topclub gaan presteren en kwam zelfs akelig dicht in de buurt van de titel. Waar Lex Immers voetballend zich zeer prima staande weet te houden op dat niveau, blinkt hij verre van uit op het gebied van voetbalkwaliteiten en inzicht. Bij ons kan dat voldoende zijn, maar het moet wel op het niveau gebeuren van de top van de Eredivisie, of zelfs op Champions League niveau. Dat kan bijna alleen maar op een teleurstelling uitlopen.

Het aantrekken van Lex Immers zou een tegenslag betekenen voor ons herstel als topclub, zowel sportief als financieel. Waar hij ontegenzeggelijk over de juiste mentaliteit beschikt, kan men over zijn voetballende kwaliteiten twisten. De kans op een mislukking is groot, zo is in het verleden bij dit soort aankopen gebleken. Het rijtje behoeft hier geen opsomming. Maar oké,  elke aankoop blijft sportief een gok. Er is echter nog een factor die in dit verhaal een rol speelt. Financiën.

Feyenoord is pas geleden gepromoveerd naar categorie 2 van de KNVB. Een aantal jaar lang zijn we niet in staat geweest om transfersommen neer te leggen. Mede door het slechte aankoopbeleid van de jaren daarvoor. Grote sommen geld werden betaald voor spelers die sportief maar een geringe, of soms zelfs geen, sportieve verbetering waren. De meeste spelers vertegenwoordigden ook geen restwaarde meer, zodat de investeringen die de club deed in een diepe put verdwenen. Voornamelijk door de inbreng van onze fantastische jeugdopleiding zijn we in die jaren overeind gebleven en zijn we nu ook sportief en zeker ook financieel in de goede richting aan het bewegen.

Het aantrekken van Lex Immers zou ontegenzeggelijk een financieel onverantwoordelijke actie zijn. Het is al bijna een blamage om na jaren van transferdroogte, je eerste zuurverdiende potje weer op te maken aan een speler die nooit boven de middelmaat heeft uitgestoken. Daarnaast is een investering van om en nabij de miljoen op dit moment simpelweg erg groot voor Feyenoord, zeker als je bedenkt dat tot voor kort elke investering van meer dan 50.000 euro tot in detail verantwoord moest worden. Zelfs als de investering in Lex Immers in dergelijke orde van grootte zou liggen, zou de verantwoording een uitdaging zijn.

Het investeren in een speler die pas in de laatste twee seizoenen met veel moeite enigszins boven het maaiveld weet uit te steken op het niveau van ADO Den Haag, voor die tijd zelfs niet zeker was van een basisplaats, is sowieso twijfelachtig voor een topclub. Al helemaal als je bedenkt dat Lex Immers bij de start van het komende seizoen alweer 26 is. In de voetbalkwaliteiten van de speler Lex Immers zal niet heel veel rek meer zitten, en het is al uiterst twijfelachtig of hij überhaupt op het niveau van Feyenoord kan aanhaken. Zeker bij het fantastische middenveld met Clasie en El Ahmadi. Gezien zijn leeftijd en de enorme stappen die hij nog zal moeten maken om een absolute meerwaarde voor Feyenoord te betekenen, zal er geen sprake meer zijn van een grote restwaarde bij Lex Immers. We mogen er toch vanuit gaan dat, in de huidige financiële situatie van onze club, het een voorwaarde is dat een fikse investering in een speler zich ofwel direct uit moet betalen in het veld, ofwel op termijn in de clubkas. Bij voorkeur natuurlijk allebei.

Voor eenieder die geen tijd of zin heeft om het bovenstaande verhaal te lezen, of nog eens de belangrijkste punten benadrukt wil zien, hierbij een opsomming:

-          Het aantrekken van Lex Immers zou sportief een stap in de verkeerde richting zijn, onze selectie moet immers consequent op het niveau van de top van de Eredivisie en de groepsfase van de Champions League kunnen meedoen.

-          Het aantrekken van Lex Immers zou sportief een stap in de verkeerde richting zijn, want hij is niet complementair met de voetballende kwaliteiten van de andere spelers in onze selectie, zeker op het middenveld.

-          Het aantrekken van Lex Immers zou een verkeerd signaal richting veelbelovende jeugdspelers zijn.

-          In het verleden heeft onze club zeer slechte ervaringen gehad met het aantrekken van spelers uit de categorie Lex Immers.

-          Het aantrekken van Lex Immers zou een fikse financiële investering betekenen, terwijl we ons nog steeds in de situatie bevinden dat een paar financiële  tegenvallers een terugval naar categorie 1 kunnen betekenen.

-          Het aantrekken van Lex Immers zou financieel zwaar onverantwoord zijn, omdat er geen sprake is van restwaarde.

Het aantrekken van Lex Immers past derhalve op geen enkele wijze in het traject waarbij ons geliefde Feyenoord het sportieve en financiële herstel doorzet, om weer de trotse topclub te zijn en vooral ook te blijven die we ooit waren. Immers niets is sterker dan dat ene woord.

Met roodwitte groeten,

Een bezorgde supporter