Laat ons Goethe~Institut Rotterdam blijven!

Wij,  ondertekenaars van de petitie van 'Laat ons Goethe Institut in Rotterdam blijven!' vragen u de vestiging in Rotterdam open te houden en die van Amsterdam te sluiten.

Sinds meer dan 50 jaar is het Goethe Institut nu in Rotterdam aanwezig. Naast de economische binding die de haven van Rotterdam met het achterland Duitsland deelt heeft Duitsland een historische verantwoordelijkheid om in Rotterdam actief te blijven. Rotterdammers zijn het bombardement op de stad niet vergeten. Het was vernederend om na overgave toch nog gebombardeerd te worden en de stad is wel degelijk uit haar as verrezen, maar we zijn deze terreur daad niet te boven en worstelen nog steeds met deze zwarte bladzijde uit onze stadsgeschiedenis. Duitsland is het aan zijn stand verplicht om in Rotterdam voor altijd aanwezig te blijven met het Goethe Institut om zo vanuit Nederland te blijven werken aan de Duits-Nederlandse betrekkingen en uitwisselingen tussen Rotterdam en Duitsland te blijven bevorderen. Het verbaasd ons dan ook zeer dat ons stadsbestuur hier geen debat over voert.

Bovendien:
Het Goethe Institut Rotterdam bewijst al decennia lang met  de interconnectiviteit haar meerwaarde middels programma's met de Rotterdamse culturele instellingen en kunstenaars zonder enige vorm van subsidie vanuit het stadhuis. Dit is een kado van Duitsland aan Rotterdam en we vinden het dan ook volkomen normaal om hier dankbaarheid en respect voor uit te spreken en zo de meerwaarde van het Goethe Institut Rotterdam voor het culturele klimaat in Rotterdam te tonen. We laten het niet gebeuren dat er weer een cultureel instituut verdwijnt!.

Amsterdam heeft ook het Duitsland Instituut Amsterdam en kan daarmee prima vooruit, en wij zitten dalijk in Rotterdam zonder? Zijn we nog steeds minder belangrijk dan Amsterdam? Stop daar toch eens mee! Wij vragen de burgemeester en de wethouders en de ambassadeur met klem om alles op alles te zetten om dit bijzondere pand met haar bewoners in Rotterdam te behouden en de waardering uit te spreken naar alles wat dit lieve, mooie instituut en haar (oud)medewerkers voor Rotterdam heeft gedaan.

Aan burgemeester en wethouders, college van B&W wordt gevraagd hun Duitse banden aan te halen en ervoor te zorgen dat het Goethe Institut blijft bestaan in Rotterdam.

IMG_4651.jpeg

Nynke Schaaf, ConComCow - Connecting Communities in Coworking    Neem contact op met de schrijver van de petitie

Door te ondertekenen, machtig ik Nynke Schaaf, ConComCow - Connecting Communities in Coworking om de informatie die ik op dit formulier verstrek, over te dragen aan degenen die macht hebben over deze kwestie.