Sportschool in financiële nood door besluiteloosheid gemeente. Teken de petitie.

De Corona crisis raakt sportschool Jenergy in Oegstgeest enorm hard. Mederwerkers dreigen hun baan te verliezen.

Ondanks dagelijks nieuwe (online) lessen op te nemen blijven de opzeggingen van abonnementen binnen komen. Daarbij wordt er sinds februari 2020 geprobeerd om toestemming van de gemeente te krijgen voor het samenvoegen van de 3 losse ruimtes die nu verspreid zijn over 2 zijdes van de Clusiushof. Ondanks vele contactmomenten met de gemeente die mondeling en telefonisch toezeggingen hebben gedaan, laat een reactie "zwart op wit" lang op zich wachten.

Sportschool Jenergy opende 7 jaar geleden haar deuren. Al in 2013 werd er vanuit de gemeente gezegd: "U heeft geen omgevingsvergunning nodig voor het veranderen van het pand tot een fitnessclub".

Ook voor de extra ruimtes aan de andere kant van de Clusiushof was in 2017 totaal geen weerstand vanuit de gemeente: "Indien het gebruik vergelijkbaar is als de bestaande sportschool, dan past dat dus binnen ons huidige en toekomstige beleid".

Het pand direct naast Jenergy kwam leeg te staan door het faillissement van de Supermarkt Superrr. Lees meer over het faillissement van de Superrr op: https://www.faillissementsdossier.nl/nieuws/15558/zorgsupermarktketen-superrr-technisch-failliet.aspx

Dit pand is aan Jenergy voor verkoop aangeboden in 2019. Dit is gebeurd nadat er intern overleg heeft plaatsgevonden tussen twee wethouders en de directeur van Meer Wonen (woningbouwvereniging; vorige eigenaar van het pand waar de supermarkt én de sportschool gehuisvest waren).

Nadat de supermarkt in juli 2020 was vertrokken, was het een logische stap voor Jenergy om de 2 extra ruimtes aan de overkant van de Clusiushof te verhuizen naar één kant en daarbij deze bij de hoofdlocatie te betrekken. Dit alles op dezelfde hoeveelheid totale vierkante meters als de (huidige) 3 ruimtes bij elkaar.

JUIST in deze moeilijke periode voor ondernemers zou je ondersteuning verwachten van de gemeente. Al zeker als er meerdere keren is aangegeven dat de situatie financieel onhoudbaar aan het worden is.

Tegelijkertijd is er duidelijk interesse getoond door twee jonge ondernemers om in één van deze extra ruimtes een supermarkt te openen. Dit kan uiteraard pas als er groen licht is vanuit de gemeente om deze fitnessruimtes naar de overkant te verhuizen. Dit geeft niet alleen de wijk weer een supermarkt die zo begeerd wordt, maar ontlast de sportschool financieel ook behoorlijk. Dit samen met de opzegging van de huur van de extra (yoga)ruimte geeft Jenergy meer perspectief op het overleven van deze crisis.

Behalve dat de sportschool een enorm belangrijke sociale functie bekleedt, is in deze tijd (mentale en fysieke) gezondheid belangrijker dan ooit! Een twintigtal trainers zijn hier werkzaam en werken dagelijks aan het welzijn van de inwoners van Oegstgeest (en omstreken). Van alle volwassen bewoners in Poelgeest is zéker de helft bij Jenergy lid geweest of is dat nog steeds.

Met deze petitie willen wij handtekeningen verzamelen van mensen die vinden dat de sportschool snel groen licht moet krijgen om de plannen van herindeling in EIGEN pand te realiseren zodat sportschool Jenergy kan blijven bestaan én de wijk weer een mogelijkheid krijgt om een supermarkt te hebben.

Kom in actie, teken de petitie!

Arjan Leest (bewoner Poelgeest te Oegstgeest)    Neem contact op met de schrijver van de petitie

Door te ondertekenen, machtig ik Arjan Leest (bewoner Poelgeest te Oegstgeest) om de informatie die ik op dit formulier verstrek, over te dragen aan degenen die macht hebben over deze kwestie.

We zullen uw telefoonnummer niet openbaar online weergeven.