HartvoorISTDP

Geachte heer/mevrouw,

Recentelijk hebben we vernomen dat er voornemens zijn de behandeling met ISTDP bij de Viersprong stop te zetten.

Wij zijn een groep ex-cliënten (en hun netwerkleden) die deze behandeling succesvol hebben doorlopen. Wij zijn enorm geschrokken van dit voornemen en hebben besloten ons te verenigen om een tegengeluid te laten horen.

De behandeling met ISTDP hebben wij aan den lijve ervaren. Dit is voor ons de eerste succesvolle behandeling, na een reeks van jarenlange cognitieve behandelingen welke geen of onvoldoende resultaat hebben gegeven.

Ieder van ons heeft al tijdens de behandeling effecten ervaren die de kwaliteit van ieders leven hebben verbeterd op verschillende vlakken. Dit zijn verbeteringen die we in veel gevallen na jarenlange cognitieve behandelingen niet meer voor mogelijk hielden.

De ISTDP is een unieke behandeling die zich onderscheidt van andere behandelingen en voorziet in de behoeftes van patiënten zoals wij. Patiënten met rigide persoonlijkheidsproblematiek die onvoldoende gebaat bleken bij cognitief gerichte therapieën.

De Viersprong is de enige plek in Nederland die deze behandeling in deze vorm aanbiedt. Het stopzetten van deze behandeling zou erin resulteren dat een groep patiënten een vorm van zorg wordt ontzegd waar zij duidelijk behoefte en veel baat bij kunnen hebben. Hiermee zou er tevens een verbeterde kwaliteit van leven worden ontzegd aan deze groep mensen.

Wij hebben aan den lijve een verbeterde kwaliteit van leven ondervonden als gevolg van de behandeling met ISTDP. Wij kunnen het ons daarom voorstellen welke implicaties het stopzetten van deze behandeling met zich zou meebrengen voor patiënten die voor deze behandeling in aanmerking komen. Wij kunnen ons er daarom niet mee verenigen dat de behandeling met ISTDP wordt stopgezet.

Wij willen graag onze ervaringen met u delen. Ook willen wij graag uw zijde van het verhaal horen. Wij hopen op deze manier, in het belang van patiënten die in aanmerking komen voor behandeling met ISTDP, te komen tot een constructieve samenwerking, waarbij wij als doel hebben de ISTDP in stand te houden.

In afwachting van uw reactie,

Actiecomité Hart voor ISTDP

Een bericht van Kees Cornelissen, grondlegger en medeoprichter van de ISTDP programma's uniek in Nederland maar ook in de hele wereld, voor alle mensen die hart voor de ISTDP hebben getoond met het ondertekenen van deze petitie

Ik heb met  blijdschap en ook respect voor jullie initiatief kennis  genomen van de petitie om de ISTDP als behandelvorm te willen redden. Op jullie  petitie/website wilde ik ook graag een bericht zetten aan iedereen die getekend heeft.  Een bericht over de ISTDP en hoe ik de toekomst hiervan graag zou willen zien en vorm geven.
Drie jaar geleden, in die tijd werkte ik nog op de viersprong, bestond de ISTDP op de Viersprong nog uit een brede waaier van behandelmogelijkheden.
Zo waren er twee klinische groepen, twee deeltijdprogramma's, nabehandeling en ambulante therapieën die door verschillende goed getrainde ISTDP therapeuten gegeven werden.
Er waren vaak lange wachtlijsten en er liep een staf rond van ca. 20 mensen die allemaal heel toegewijd waren aan deze behandelmethode, er waren permanent ca. 40 mensen in behandeling.
In de jaren hierna heeft het management in opdracht van de directie van de Viersprong vrijwel alle behandelingen  met ISTDP beëindigd. Het waarom hiervan is eigenlijk nooit volledig opgehelderd, een pijnlijke vaststelling temeer omdat alle toepassingen een goed rendement lieten zien ( meer dan kostendekkend) en in termen van effectiviteit meer dan gemiddeld effectief. Onderzoek wees zelfs uit dat de resultaten van de behandeling langer dan 10 jaar stand hielden
Veel bekwame collega's zijn inmiddels vertrokken of moesten ander werk gaan doen. Nu rest er nog één deeltijdgroep en staat men op het punt om deze ook te sluiten.
Persoonlijk denk ik dat het besluit om deze groep onder voorwaarden misschien te continueren en dus nog niet definitief op te heffen, ingegeven werd door jullie actie en de mogelijke negatieve publiciteit die sluiting met zich mee zou brengen. Een waarschuwing is hier dus wel op zijn plaats omdat geenszins duidelijk is onder welke voorwaarden de continuering mogelijk zal zijn.
De unieke ISTDP programma's verdienen het juist om te worden voortgezet omdat deze voorzien in de behoefte aan psychotherapie voor moeilijke en hardnekkige problemen waar andere behandelingen niet ver genoeg in lijken te kunnen doordringen.
Ik wil daarom hier de hoop uitspreken dat jullie initiatief er toe zal leiden dat er een nieuwe ISTDP behandeling zal worden opgericht, waarin de mensen die dit werk met hart en ziel altijd hebben gedaan, en nog steeds willen doen, een nieuwe kans krijgen om hiermee verder te gaan. Nog niet eerder zag ik in GGZ land zoveel gemotiveerde patiënten en ex-patiënten opkomen voor zo'n belang en de bereidheid tonen om daarvoor actie te voeren. Een besluit om nu de opheffing op te schorten en hieraan voorwaarden te stellen, want dat is het, zegt mijns inziens dus niets over de toekomst van de ISTDP bij de Viersprong.
Ik hoop diep in mijn hart dat dit het momentum is om zo'n doorstart te gaan maken. Ik ben in ieder geval bereid om hieraan volledig mijn medewerking te verlenen. de benodigde kennis en de ervaring zijn nog altijd onder handbereik en beschikbaar.

Red de ISTDP

Hart voor ISTDP