Gezinshereniging

Beste mensen,

Laat ik mijzelf even voorstellen; ik ben een Nederlandse jongeman van 25 die 4.5 jaar in China heeft gewoond. 2 jaar geleden ben ik getrouwd met mijn vrouw en zojuist heb ik van mijn vrouw, een Vietnamese van 27 jaar met een afgeronde HBO opleiding en de sterke wil om te werken, afscheid moeten nemen. Zij mag niet in Nederland bij haar man komen wonen totdat zij kan aantonen volledig Nederlands te praten en schrijven. Nederlands is een moeilijke taal en zeker als je het jezelf aan moet leren met 1 boek en wat oefenvragen. Mijn vrouw en ik, 25, willen graag aan onze toekomst werken. Wij dromen ervan om in Nederland kinderen te krijgen, in Nederland een goede baan te vinden en onze kinderen in ons eigen huisje in Nederland op te zien groeien. Omdat mijn vrouw hier niet mag blijven wordt deze droom als maar vager en lijkt hij zelfs nooit uit te gaan komen.

Het doet pijn om je vrouw na 4.5 jaar uit te moeten zwaaien met de vraag wanneer je haar weer gaat zien. En dat terwijl er dagelijks mensen Nederland in mogen komen die ook geen Nederlands praten, zij krijgen de kans om hier Nederlands te leren, waarom zij wel en mijn vrouw niet? Mijn vrouw zal geen aanspraak maken op overheidsgelden, ik kan mijn vrouw zelf onderhouden en indien het mij niet lukt staan mijn ouders ervoor garant dat zij haar financieel zullen onderhouden.

Ik ben daarom deze petitie gestart om een uitzondering te vragen (op de huidige gezinsherenigings wet) voor buitenlandse, jonge en afgestudeerde mensen die samen met hun wettelijke echtgeno(o)t(e) aan een mooie toekomst willen werken in Nederland.