GEEN kinderdagverblijf maar een gezamenlijke ruimte voor de bewoners van Edelwonen

Beste bewoners van het Hof van Vronestein,

Zoals u heeft kunnen lezen is er door de gemeente Nieuwegein een besluit genomen, na het ingediende verzoek van Edelwonen, om in gebouw 14A en 14K van ons hof een kinderdagverblijf te plaatsen. Dit kinderdagverblijf komt er in plaats van de door Edelwonen toegezegde gezamenlijke ruimte voor de bewoners.

Een kinderdagverblijf betekent zowel 's ochtends als 's middags veel aanrij van auto's op het terrein. De infrastructuur is niet passend voor een grote stroom aan extern verkeer, zoals in dit geval van ouders die hun kind(eren) komen halen en brengen. Op dit moment is de parkeergelegenheid maar net voldoende. Het grootste gedeelte van de parkeerplaatsen is al bezet door bewoners, wat ervoor gaat zorgen dat extern verkeer hun auto zal moeten parkeren op plekken die daar niet voor bestemd zijn. Dit zorgt voor overlast binnen het hof.

Daarbij zijn er in de wijk op dit moment nog maar weinig kinderen te vinden. Voor de huidige bewoners is er dan ook weinig tot geen behoefte aan dit kinderdagverblijf. Op het moment dat de veelal jonge stellen die woonachtig zijn op het hof een kind zouden krijgen is de kans groot dat het kinderdagverblijf al vol zit met kinderen van buiten af. Ook dan zullen de huidige bewoners dus geen baat hebben bij dit kinderdagverblijf.

Daarnaast is de enige buitenruimte het park aan het begin van het hof. Dit park is bedoeld voor de sociale verbintenis van de bewoners en daarmee het verbeteren van de leef kwaliteit van de bewoners en zal door deze beslissing eerder dienen als speelplaats voor kinderen van het kinderdagverblijf. Dit zorgt voor overlast door de spelende kinderen. De gemeente kan beter rekening houden met het plaatsen van een kinderdagverblijf in de nog vele te realiseren panden, bijvoorbeeld het nieuwbouwproject ‘Sand’. Hierbij kan men dan vanaf het begin van de bouw rekening houden met het realiseren van een kinderdagverblijf en de daarbij behorende juiste infrastructuur.

Als laatste geeft Edelwonen aan te staan voor sociaal en maatschappelijk wonen. Zonder gezamenlijke ruimte is dit niet te realiseren. Veel andere wooncomplexen van Edelwonen hebben wel één of meerdere gemeenschappelijke ruimten. Nu is het zo dat Edelwonen de (nieuwe) bewoners niet op de hoogte heeft gesteld van het besluit over het kinderdagverblijf op het hof, tijdens het opstellen van de huurovereenkomst. Bij het nemen van deze beslissing zijn de belangen van de bewoners niet gehoord en zullen deze niet behartigd worden.

Wanneer u ook VÓÓR een gemeenschappelijke ruimte bent, vraag ik u deze petitie te ondertekenen. U tekent dan ook dat u TEGEN een kinderdagverblijf op het hof van Vronestein bent. Deze petitie wordt voor zowel Edelwonen als voor de gemeente Nieuwegein gebruikt.

Ik hoor graag van u.
Met vriendelijke groet,