Geen geitenstal aan de Manestraat te Kinrooi

Wij hebben kennis genomen van het verlenen van een vergunning door burgemeester en schepenen van Kinrooi voor de bouw van een extreem grote geitenstal aan de Manestraat, door een in Nederland gevestigde geitenhouderij. De stal met aanhorigheden zou ruim 1 hectare groot worden en (in aanvang) 3200 geiten moeten huisvesten. Uitbreiding is reeds gepland, maar nog niet aangevraagd.

Wij constateren dat die vergunning aan geen enkele ter plaatse te stellen eis voldoet. Ze is onverantwoord groot, in strijd met het ruimtelijk structuurplan, niet grondgebonden en ligt op slechts enkele meters van woonhuizen.

Gezien de onmiddellijke nabijheid van woonhuizen, de gezondheidsrisico's voor mens en dier die gepaard gaan met het intensief houden van geiten, de grootte van de geplande stal, het ontbreken van een afdoende afval- en mestwaterzuivering en/of riolering, de onmogelijkheid om bij natuurlijke verluchting de ammoniakuitstoot te beperken, de overige milieu-effecten nabij kwetsbaar gebied en waterlopen, het ontbreken van voldoende grond, de vergroting van het mestoverschot, het ontbreken van een calamiteitenplan ingeval van een uitbraak van q-koorts, de overlast voor de omgeving, de slechte inplanting in het landschap,

ondersteunen wij het verzet van de omwonenden en verzoeken wij, de ondertekenaars, aan de Deputatie van de Provincie Limburg om de door de gemeente verstrekte bouwvergunning te vernietigen.