Geen bebouwing weiland Graafschapstraat Sittard

Een nieuwe versie van het bezwaarschrift:

De gemeente Sittard-Geleen is voor het weiland gelegen aan de Graafschapstraat te Sittard-Oost "in principe bereid medewerking te verlenen aan het gebruik van gronden of bouwwerken in strijd met het bestemmingsplan" (brief 17-3-2020, kenmerk SP19.0205). In het weiland gelegen aan de Graafschapstraat in Sittard-Oost mag echter NIET gebouwd worden omdat:

1. Het huidige bestemmingsplan Sittard-Oost hier geen bebouwing toestaat. Hoofdgebouwen mogen uitsluitend binnen bouwvlakken worden gebouwd. Ter plaatse van het ingediende plan is geen bouwvlak. Nieuwbouw van hoofdgebouwen is dus niet toegestaan.
  2. Het ingediende schetsplan voorziet in de nieuwbouw van een woning, waarvoor geen omgevingsvergunning is verleend.
  3. De gemeente Sittard-Geleen heeft meerdere malen aan de omwonenden laten weten hier geen bebouwing toe te staan omdat het bestemmingsplan Sittard-Oost hier geen bebouwing toestaat.
  4. Aan de heer Snijder, Kruisstraat 35, en andere bewoners van de Kruisstraat is, bij de nieuwbouw van woningen in de Betuwestraat in 1997, door de gemeente toegezegd dat bebouwing minimaal 17 meter van de erfgrenzen verwijderd moet zijn. Daarom mocht ook toen al geen bebouwing plaatsvinden in het betreffende weiland.
  5. Het commerciële belang van de verkoper c.q. van één nieuwe bewoner weegt niet op tegen het woongenot en de rust van de huidige 11 omwonenden.
  6. Tenslotte een natuur-ecologisch argument. Deze woonwijk was voorheen een moerasachtig gebied ('Het Broek'), waar onder andere verschillende padden en kikkers voorkwamen en nu nog steeds voorkomen in de groenstroken. Alle van nature in Nederland voorkomende kikkers en padden zijn beschermd door de Flora- en Faunawet. Een aantal staat als kwetsbaar, bedreigd of ernstig bedreigd op de Nederlandse Rode Lijst. Ook in het hier betreffende perceel komen, afhankelijk van het jaargetijde, meerdere padden en kikkers voor. Het lijkt ons dat in een krimpende gemeente en regio als deze, zowel de natuur als het vigerende bestemmingsplan voorrang moeten hebben boven het verder volbouwen van deze woonwijk, die grenst aan een waardevol en beschermd natuurgebied van het "Tüdderner Fenn"

De belangen van de directe buren worden onevenredig geschaad:

1. Waardevermindering van hun woningen. Planschade bij ongewijzigde doorgang van de plannen zal zeker ingediend worden;
  2. In de plannen wordt het huidige vrije uitzicht vervangen worden door een gevel van 8,84m hoogte, respectievelijk op 3 meter van de perceelsgrenzen van 2 huizen aan de Betuwestraat en 4,23m afstand van de perceelsgrenzen van 2 woningen aan de Kruisstraat.
  3. In de woning zijn ramen voorzien aan alle zijden, dus ook de linker- en de rechterzijde op de begane grond en op de eerste verdieping met vrije inkijk op de aangrenzende tuinen en huizen, waardoor de privacy geschaad wordt;
  4. Gedurende de bouw vindt geluids- en stofoverlast en overlast/gevaar van het werkverkeer plaats door een zeer nauwe toegangsweg, die onvoldoende breed is om een vrachtwagen of auto te kunnen passeren;

Het plan heeft daarnaast onevenredige nadelige gevolgen voor het woonmilieu of kan deze doen ontstaan:

1. Het bouwen van een huis met een gevelhoogte van 8,84m hoogte en vrijwel direct grenzend aan de tuinen belet vrije toegang van zonlicht voor in ieder geval 4 direct omwonenden grenzend aan het geplande woonhuis;
  2. Horizonvervuiling door de hoogte van de woning;
  3. De ramen in de bestektekening aan zowel de linker als de rechterzijde op de begane grond en op de eerste verdieping geven vrije inkijk op de aangrenzende tuinen en huizen, waardoor de privacy van de buren geschaad wordt;

Conclusie: De omwonenden zijn nadrukkelijk van mening dat het belang van de bewoners van één woning niet kan en niet mag ingaan tegen de c.q. de belangen, het woongenot, het vrije uitzicht en de rust van de directe buren in de 10 direct aangrenzende woningen.

Door te ondertekenen, machtig ik Jac Meijers om de informatie die ik op dit formulier verstrek, over te dragen aan degenen die macht hebben over deze kwestie.