Tegen de muzikale drooglegging in Leuven

Quoted post

piep

#85 Niet akkoord

2013-07-09 13:18

"over 15 minuten naar 93dB(A) gemeten op 1 minuut, hetgeen neerkomt op een feitelijke piekmeting"

Sinds wanneer is een integratietijd van 1 minuut een piekmeting?

" Geen enkele andere muziekzaal, café of fuifzaal kan momenteel aan de door Leuven opgelegde norm om boven die 93DBA te kunnen spelen, voldoen."
Of je bent een café, of je bent een fuifzaal. Wil je beide of de laatste zijn, dan moet je investeren.
Ikzelf ga al jaren niet meer naar de oude markt omdat ik in geen enkel café één woord kan zeggen tegen vrienden.
Als ik zou willen uitgaan, dan ga ik wel naar een fuifzaal. Op café, vooral dan waar er niet eens (kan) wordt gedanst, ga je toch niet om te staan schreeuwen tegen mekaar?

Ik heb begrip voor fuifzalen die hierdoor een investering moeten doen, maar café's moeten weten wat ze willen.

"Muziek is een verbindende factor, maar als het verwordt tot wat achtergrondgeluid dan is er geen sprake meer van een muziekbeleving... "
93dB SPL A gewogen over een gemiddelde van 1 minuut, is GEEN achtergrondmuziek, dat is ontzettend luid! Gehoorschade is een zeer erntig probleem dat eindelijk nu serieus wordt genomen.



Ik zie erg veel muzikanten die ik erg goed ken in deze lijst staan, en ikzelf ben ook een muzikant die op de grote en kleine podia (van de SOJO en oude markt cafés tot hoofdpodium marktrock om het actueel te houden) met de jaren (ben nog geen 30) zijn gehoor stilaan heeft doen zien krimpen tot een luide pieptoon (tinnitus).

U zou ook anders piepen (sic) wanneer u dit zou voorhebben...

Reacties

Leuvense Muzikanten & Dj's

#88 Re: Niet akkoord

2013-07-11 12:34:55

#85: piep - Niet akkoord

Moesten er nu nog echte fuifzalen zijn in het centrum van Leuven...

Wij zijn voor een haalbare norm. Wij zijn ook tegen excessen en vinden dat de geluidsterroriosten die elke norm aan hun laars lappen zeker bestraft mogen worden. Maar 93dB(A) dat haalt een jazzdrummer zonder versterking. Een blazerssectie gaat hier los over... En in een vol café, of zaaltje waar je wil feesten , dan kom je er niet met 93db(A) op 1 minuut. Die 1 minuut is lang genoeg om als dj zelf bij te sturen, maar dan blijf je wel niet echt boven het achtergrondgeluid uitkomen. Dat is zeker niet altijd nodig. Er zijn ook voldoende praatcafé’s... maar soms mag het toch wat meer zijn dan praten alleen, niet? En nogmaals, wij pleiten niet voor ongebreidelde geluidsproductie. Wij vragen gewoon om de door Vlaanderen deftig overlegde en bestudeerde en goedgekeurde norm te respecteren. Niet meer, maar aub ook niet minder.