Petitie tegen haatzaaier Quinsy Gario


Gast

/ #71

2015-09-20 16:18

DE ONZINNIGE ZWARTE PIET DISCUSSIE

Met veel vreugde en plezier heb ik als kind genoten van het sinterklaasfeest. Ik vind dat andere kinderen dat recht ook moeten hebben. Ik stoor me dan ook enorm aan het verwaarloosbaar klein groepje mensen dat klaagt over discriminatie. Eigenlijk in de ijdele hoop op een financiële compensatie.

Ik heb een aantal krachtige argumenten weergegeven die het behoud van Zwarte Piet ‘as is’ zullen ondersteunen.

Als eerste is het sinterklaasfeest een authentiek cultuurhistorisch fenomeen dat gewoon bij Nederland hoort. Zwarte Piet is geen slaaf zoals de klagers willen doen geloven maar hij is een knecht. Een knecht is iemand die hulptaken uitoefent die ter ondersteuning dienen van een hoofdtaak. In de oude tijd was een knecht meestal in loondienst bij een heer (iemand van goede doen). Zelfs heden ten dage kennen we nog steeds de stalknecht, dekknecht, boerenknecht, slagersknecht, bakkersknecht, et cetera. Slaven waren nooit in loondienst en daarmee vervalt elke rechtvaardiging om een slavernijverleden te betrekken op Zwarte Piet daar deze dus een goed geklede knecht in loondienst was.

Het sinterklaasfeest is een kinderfeest bedoeld voor kinderen tot ongeveer 7 á 8 jaar oud. Kinderen van die leeftijd zijn zich nog helemaal niet bewust van de inhoudelijke betekenis van discriminatie. Nu zou de etnisch negroïde tegenpartij als argument kunnen aanvoeren dat hun kind op school ook betiteld wordt als Zwarte Piet. Maar dat is niet per definitie taalkundig te omschrijven discriminatie. Het is binnen de jeugdige context waar het hier om gaat enkel te omschrijven als pesten. En dat is iets wat jonge kinderen helaas doen. En dat heeft te maken met een natuurlijk identificatie proces. Dat is de mens eigen en hoort bij de persoonlijke ontwikkeling. Maar in de meeste gevallen is het een onschuldige opmerking, vraag of constatering van het anders zijn.

Op het moment dat kinderen van die leeftijd (jonger dan 8 jaar) een discriminatoire beeldvorming hebben ontwikkeld betreffende de identiteit van Zwarte Piet dan is dit in kwade wil ingegeven door volwassenen in hun omgeving. En dat zou opvoedkundig gezien moeten worden als een vorm van geestelijke kindermishandeling. Tenslotte geven we dergelijk jonge kinderen ook geen seksuele voorlichting die past bij adolescenten omdat we dit als seksueel misbruik beschouwen. Wel kunnen de ouders in de huiselijke situatie en samen met school de verantwoording nemen om de nog zeer jonge kinderen bewust maken dat bepaalde dingen zeggen (het pesten) niet leuk is.

Negroïde kinderen kunnen gepest worden met de term ‘Zwarte Piet’. Zij hebben nog geluk dat het pesten in de meeste gevallen beperkt blijft tot een kleine periode in het jaar. Wat dacht u van kinderen die dagelijks, het gehele jaar door, vele jaren lang tot in hun volwassenheid getreiterd en gedenigreerd worden vanwege een korter been, een waterhoofd, een hazenlip, PDD NOS, rood haar, psoriasis, wijnvlekken, albino’s, schele ogen, licht verstandelijke beperking en ga zo maar door. Ik kom hier later nog op terug.

De Sint heeft een Christelijk kruis op zijn mijter staan. Het zijn voornamelijk laagontwikkelde mensen met een Islamitische achtergrond die hier aanstoot aan nemen. Straks moet het kruis van zijn mijter af net zoals het Rode Kruis van de medische hulporganisatie die vervangen is door een Rode Halve Maan. Maar wat volgt hierna? Moeten Christelijke afbeeldingen in publieke ruimtes verboden worden? En wat dacht u van foto’s van Willem Alexander in overheidsgebouwen. Je zal maar Republikein zijn. De vernedering. Geknecht door een koningshuis met een door bloed doordrenkt misdadig verleden. Het koningshuis was n.b. grootaandeelhouder in de slavernijtransporten van de WIC. Wordt dit dus het volgende afbraak project van Quincy Gario en Frank King?

Waar gaan we stoppen met het toegeven aan dergelijke extremistische wensen? Straks wil de Partij voor de Dieren dat windwijzers inde vorm van een haan verwijderd worden. Je kunt er om lachen maar er zijn serieus mensen die zich storen aan een haan op de kerktoren. Al is het maar vanwege de napoleontische oorlogen. De haan staat tenslotte voor Frans erfgoed.

Om even terug te komen op het tweede punt wil ik u er graag op wijzen dat al onze nationaal gerenommeerde komieken of cabaretiers zoals Wim Kan, Toon Hermans, Andre van Duin, Koot & de Bie, Adele Bloemendaal, Joost Prinsen, Freek de Jonge, Paul de leeuw, Wieteke van Dort, Jack Spijkerman en Wim Sonneveld met de helft van hun repertoire wel iemand ergens mee konden kwetsen. Maar we hebben ook nog Surinaams (negroïde) artiesten zoals
Howard Komproe, Jörgen Raymann en Jandino Asporaat. En ook zij maken lol over bepaalde uiterlijkheden en kenmerken door bepaalde vooroordelen uit te lichten. In het bijzonder Jandino Asporaat maakt een denigrerend stereotype van de domme ordinair hoerige negroïde Surinaamse vrouw, Judeska. Ja, Judeska die achter de kassa werkt bij F.C. Kip.

Elke blanke zou zich persoonlijk kunnen storen aan de afgrijselijke karikatuur van Pipo de Clown.
• Grote wijde ogen
• Schoenmaat 83
• Fel rood haar in plukken
• Een mopsneus
• In dik rood aangezette lippen (net als Zwarte Piet overigens)
• Een waggelend loopje
• O-benen
• Verstandelijk zeer beperkt spraakgebruik (net als Zwarte Piet)
• Een pofbroek
• Sproeiende tranen

Ik me identificeer als blanke en zou me door deze karikatuur dus enorm gekrenkt kunnen voelen want ik ben van mening dat het stereotype dat hier wordt neergezet ons soort mensen op denigrerende wijze neerzet. En de kwalijke trekken zijn zelfs talrijker dan bij Zwarte Piet. Daarbij komt dat Popov en andere clowns wereldwijd actief zijn/waren en blanke kinderen zodoende wereldwijd geconfronteerd werden/worden met de afbeelding waarin ze een karikatuur zien van een wat achtelijke blanke man. Een internationale karikatuur die het blanke ras tot in het diepst van de kern belachelijk maakt.

De aversie die Quincy Gario, Frank King, Verene Shepherd c.s. tegen Zwarte Piet hebben is ingegeven vanuit een laag zelfbeeld dat geleid heeft tot hun minderwaardigheidscomplex. Zwarte Piet heeft daar geen deel van uit gemaakt wel hun gebrekkige opvoeding in combinatie met negatieve omgevingsfactoren. Een gerechtelijke uitspraak, al dan niet in combinatie met de VN is dan ook niet de juiste manier om hen te helpen. Een psychiater biedt mogelijk een beter resultaat.

Eeuwen geleden hadden koningen of leenheren hofnarren in dienst en die staken de draak met de aanwezige mensen. Op het moment dat de humor niet beviel werd de hofnar in de cel geworpen en soms zelfs gedood. En nu staat de VN in een vlaag van verstandverbijstering op het punt om ons terug te werpen naar een tijdperk van barbarij dat ver achter ons ligt.

Door toe te geven aan de m.i. zeer slecht onderbouwde fratsen van humorhaters verliezen we een groot goed. En dat is verdraagzaamheid.