WijwillengratisparkerenaanhetstationvanHasselt


Gast

/ #22 Re:

2013-11-18 16:56

#18: Osjkim -

is ook zo, stel dat iemand op de dop als alleenstaande pakweg 950 euro zou hebben, een job aangeboden krijgen die pakweg 25 km enkele afstand van huis af is en waar je 1100 euro netto op je rekening krijgt..

uitgeteld komt dit op 25 x 2 (heen en terug) = 50 km op 1 werkdag

je hebt niet het laatste nieuwe van het laatste nieuwe autoke maar ééntje dat toch al gauw een jaar of 10 a 15 oud is, en een gemiddeld gemengd verbruik (stadsverkeer en autostrade) van pakweg 8 liter/100km

stel dat je auto als brandstof diesel moet tanken aan 1.3 euro gemiddelde prijs.

die éne werkdag kost je dus alleen al :

8 liter/100km gedeeld door 2 (om aan je heen en terug reis te voldoen voor die ene dag werken) = 4 liter/50 km

4 liter x 1.3 = 5.2 euro per dag dat dit je kost om op je werk te geraken alsook terug thuis.

5.2 euro / dag x 5 werkdagen = 26 euro voor 1 week werken aan brandstof alleen al, dat is dus bijna het volledige bedrag dat men je tegenwoordig geeft als bedrijf voor woon-werkverkeer op 1 ganse maand werken.

dat wil dus zeggen dat je als werknemer die andere 3 werken weken of beter gezegd 3 x 26 euro = 78 euro aan brandstofkosten alleen op je eigen kost moet dragen.

1100 euro nettoloon min 78 euro eigen kost : 1022 euro

pak dan de huur er nog eens bij en de rekeningen, de kost uitgerekend per maand erbij en ja verzekeringen, onderhoud auto en je komt met gemak aan 1000 euro vaste onkosten alleen al per maand.

en dan heb je nog niks over om je eten te kopen, onderhoudsprodukten zoals afwasmiddel, wc-papier, ...

wie wilt dan nog gaan werken voor een job die pakweg per dag ongeveer 30 a 45 minuten rijden is en die je meer kost dan dat het opbrengt tov de dop die je tegenwoordig nog krijgt ?