"Haven Zeebrugge" blijft, NEEN aan "zeehaven Brugge"

HVZ
Gast

/ #81

2013-04-22 11:00

Ik ben geboren in 1952 en heb tot mijn 21ste in Zeebrugge gewoond, maar heb nooit het contact verloren met Zeebrugge (mijn moeder is 88 en heeft er nog een huis in de Venetiëstraat. Ikzelf woon nu in het centrum van Brugge). Ik heb de haven zien openbloeien, groeien tot nu in 2013 tot een wereldhaven met faam en naambekendheid tot in China, Zuid - Amerika, ...Regelmatig heb ik in mijn professionele carrière te maken gekregen met firma's die rechtstreeks of onrechtstreeks te maken hebben / hadden met de haven van Zeebrugge. Het zou zeer spijtig zijn dat voor één of ander ego, een naamsverandering het dalen van de commerciële activiteiten zou teweeg brengen.Dat zal het zeker! Men hoort rekening te houden met het feit dat veel buitenlanders (Chinezen enzovoort) onze taal niet beheersen en eigenlijk afgaan op een logo en eigenlijk letters als een soort tekening interpreteren. Laat staan de kosten (100 jaar haven van Zeebrugge, publiciteit over de wereld verspreid, nieuw logo waardoor alle bedrijven hun hoofdingen en zo hebben moeten aanpassen). Brugge was vanaf de middeleeuwen het middelpunt van handel en inderdaad toen had Brugge een haven! Maar dit is ver vergane glorie! Maar als handelaars, firma's (zeker nieuwe klanten)aan Brugge denken, hebben ze een relatief kleine stad voor ogen, gekend voor pralines, kant, boottochtjes, bezienswaardigheden en musea. Niks te maken met belangrijke en grote handelscontracten!! Zie het eens omgekeerd: NIET de naambekendheid van Brugge kan zorgen voor klanten voor de haven, maar de haven van Zeebrugge kan toeristen leveren aan Brugge(cruises).Dat Zeebrugge tot Brugge behoort(administratief,...)is louter een Vlaamse kwestie, daar hebben buitenlanders geen oor naar, het kan ze alleen maar verwarren. Heeft een voorzitter niet als essentiële taak om het beste te verlangen voor zijn zaak en niet zijn persoonlijke ego te strelen?