Tegen de ongelijke ophaling huisvuil in Nieuwpoort!


Gast

#26

2014-01-07 15:12

Zélfs met de dagelijkse ophaling in Nieuwpoort-Bad zie je de vuilnisbakken op de dijk uit hun voegen barsten en de sluikzakken van de toeristen in de duinen liggen.
Ik ben benieuwd hoe de Platse er bvb zal bijliggen met deze nieuwe, ongetwijfeld heel doordachte strategie...
Laat jullie niet doen 'buiten de zone'!

Gast

#27

2014-01-07 16:55

72 miljoen hebben ze voor de shouw, en ons laten ze in de kou
Wakkere waker

#28 Re: Re:

2014-01-08 10:51

#25: - Re:

Deze uitleg klopt.
Maar er is toch meer aan de hand.
De officiële beslissing werd door het CBS genomen op 2 september 2013.
Alle leden van de gemeenteraad, oppositie incluis, nemen kennis (of kunnen kennis nemen) van die beslissingen.
Ze moeten ze dan ook eens door nemen.
Pas de vierde zitting volgend op de beslissing werd dit door de oppositie aangekaart in de gemeenteraad. In de zittingen van september, oktober en november vroeg niemand van de oppositie daarover uitleg. Nadat de kalenders gedrukt waren en de brievenbussen gedropt, sloeg de bevolking alarm, en pas dan schoot de oppositie wakker.
Wakkere burgers, ja! Maar wakkere oppositie?



 

 


Gast

#29

2014-01-08 12:58

Wij zijn het nu beu achter gestoken te worden als rand van de stad, moet alles voor de stad of Nieuwpoort bad zijn dat ze dan ook maar eens om de 14 dagen naar Nieuwpoort Bad gaan om de vuilnis op te halen, maar ja wij zullen wel hier in de stank mogen zitten

Gast

#30

2014-01-08 13:08

Wij betalen evenveel als elke inwoner en he kan niet dat ze bij ons maar om 14 dagen komen om de vuilniszakken op te halen, laat de zakken op Nieuwpoort Bad dan ook maar staan in plaats van 2 keer per week , maar ja de Burgemeester heeft liever de toeristen dan zijn eigen inwoners aan de ra

Gast

#31 Protesactie op vrijdag 10/01/2014

2014-01-08 13:32

Beste inwoners van Nieuwpoort

Kom nu vrijdag 10/01/2014 om 09:15 uur naar het stadhuis met uw volle huisvuilzak om te protesteren tegen deze absurde maatregel genomen door de heren van het stadsbestuur. Nieuwpoortenaars laat uw stem gelden en kom massaal af. Verschillende persmensen zullen aanwezig zijn.

Tot vrijdag 10/01/2014 aan het stadhuis.

Grtz

Koen Smeyers

Gast

#32

2014-01-08 13:47

Aan de wakkere, inderdaad het werd beslist op 2/09 maar vertel jij een keer waar zone a, b, c, d en e is??? Waarom werden de straten niet vermeld?? Ieder jaar verandert het en als je weet dat vele mensen onder andere in de similiwijk nu nog geen kalender hebben gehad,dan stel ik vraagtekens??? De valsheid druipt er af,Duren is een stadje in Duitsland maar het blijft niet duren.

Gast

#33

2014-01-08 15:21

Eindelijk ruchtbaarheid voor het 'geklungel' van één man in Nieuwpoort dat steeds wordt goedgekeurd door zijn 'pappenheimers' (ja knikkers).

Gast

#34

2014-01-08 18:45

Een goed spreekwoord = veel beloven en weinig geven doen de zotten in vrede leven !!!!!

Gast

#35

2014-01-08 19:59

De grondwet moet door iedereen gerespecteerd
worden zo ook de wetten zoals KB en ministriele
besluiten en dat geld voor iedereen zowel voor
hoog als voor laag het stadbestuur moet dat weten
maar ja zes toneelspelers wat kan men daar mee doen die geen respect voor de medemens hebben
die denken aan hun eigen gemak hun eigen zak
die houden van machtswellust en vertoon en prestige die niet goed weten wat het is een gezin
met kinderen en die niet goed kunnen inschatten
wat de gevolgen zijn bij ongelijke ophaling van
huisvuil het is zoals ik zeg met zes toneelspelers in zee gaan ja dat is het zelfde
als met een containerschip op zee gaan zonder
ervaren kapitein en bemanningsleden
het zijn de foto,s in het boekje die niet tellen
het is de dienstverlening naar de burger toe
die telt de rest dat is bijzaak


Gast

#36

2014-01-09 09:24

Waar is het gelijkheidsbeginsels naartoe???? = is een algemeen principe dat iedere burger (wettelijk) gelijke rechten en een gelijke behandeling in gelijke gevallen toekent. Het gelijkheidsbeginsel kan gerekend worden tot de gelijkheidsrechten onder de grondrechten en/of mensenrechten en is vastgelegd in veel internationale verdragen. Het beginsel heeft met name betrekking op gelijke behandeling ongeacht godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht, nationaliteit, hetero- of homoseksuele gerichtheid of burgerlijke staat.
In Nieuwpoort is het misschien meegegeven met de afgeschafte afhaalronde !!

Gast

#37

2014-01-09 15:37

Ik hoop dat alles terug naar het oude kan, Nieuwpoortnaars betalen belastingen zodat de stad die centen ook kan gebruiken voor een goede dienstverlening naar de inwoners toe en niet enkel om toeristen te ontvangen. Ik hoop als ik nog eens op bezoek kom in Nieuwpoort dat ik niet enkel stinkende vuilniszakken zie... Want toeristen zien/ruiken dat toch ook wanneer ze voorbij die vuilniszakken wandelen in de straat en wie wil dan nog terug komen???

Gast

#38

2014-01-09 15:43

Als rasechte Nieuwpoortenaar ben ik het beu dat al die toeristen hier alles op een plaatje krijgen en wij telkens op onze kin mogen kloppen ,hebben jullie in de gemeenteraad al eens afgevraagd hoeveel die 2de verblijvers jullie bedriegen met hun adres hier te zetten en hier toch niet wonen en dit om de taksen te omzeilen en natuurlijk niet te vergeten hun parkeerkaart in de wacht te slepen echt belachelijk hoe jullie bezig zijn natuurlijk zullen jullie weer versteld staan als de vaart voor onze deur weer vol zal liggen met vuil maar ja dan kunnen jullie weer beboeten want dit doen jullie toch heel graag
TRASH

#39 Doe zoals in Veurne om de 2 weken, logisch toch?

2014-01-09 15:58

In Veurne is de ophaling huisvuil al jaren om de 2 weken... Hoor je daar nog iemand?

In Nieuwpoort best voor iedereen om de 2 weken, gelijk voor elke burger!
Juli en Augustus best elke week.

Greetings
TRASH


D .Jo

#40 Re: Doe zoals in Veurne om de 2 weken, logisch toch?

2014-01-09 17:03

#39: TRASH - Doe zoals in Veurne om de 2 weken, logisch toch?

U zegt iedere burger gelijk voor de wet moeten we dan ook zoals Koksijde behandeld worden en geen

gemeentebelastingen betalen? ,en om de twee weken ophaling in Nieuwpoort Bad in plaats van twee keer in de week.!!!!


Gast

#41

2014-01-09 17:11

Als gemeenteraadslid kan je maar tegen stemmen of onthouden op de punten die op de kalender staan, de punten dat het schepencollege ( de zeven van de meerderheid) beslist hebben kan je nog aankaarten maar zij gaan nooit van mening veranderen al weten ze dat soms een ander gelijk heeft. Fustreerend.

Gast

#42 Re: Re: Re:

2014-01-09 18:13

#28: Wakkere waker - Re: Re:

ja dat is juist de notulen van het college zijn ter inzage van de gemeenteraadsleden !!!

 

Wakkere waker

#43 De beslissing van het CBS van 2 sept 2013

2014-01-09 21:05

#32: -

De beschrijving van de zones is inderdaad niet opgenomen in de beslissing, ondanks het feit dat er veel wijzigingen zijn.
De burger wordt best zo dom mogelijk gehouden.

Een zinsnede uit het besluit: 'uit oogpunt van effectiviteit dient voldoende ruchtbaarheid aan de regeling gegeven worden'.
Opzet bijzonder geslaagd.
Het waren niet de Schepenen of Raadsleden (meerderheid en oppositie) die voor de ruchtbaarheid zorgden.
Bijzonder handig dat dit werd overgelaten aan de gedupeerden.

De beslissing is zoals steeds onvoldoende gemotiveerd.
Het verschil in behandeling tussen de burgers is zelfs helemaal niet gemotiveerd.
Dit zou wel een heikele bedoening geweest zijn.

Vooreerst wordt niet verduidelijkt wat de huidige restfractie huishoudelijk afval per inwoner is.
Nog minder wordt iets gezegd wat de restfractie is, per oude zone en per inwoner, die tot op heden opgehaald werd?
De zones waar de restfractie het grootst was en blijft, zijn de zones waar de ophaalfrekwentie het grootst was en blijft.

De beslissing spreekt van een doelstelling van max kg 200 restfractie per inwoner (en waarom niet niet per verblijver?).

Om deze doelstelling te bereiken wordt de ophaalfrekwentie 'selectief' gewijizgd.
In de zones met de grootste restafval productie en met de frekwentste ophaling verandert niets.
De zones waar de ophaalfrekwentie het laagst was en waar dus het minst afval opgehaald werd zijn het meest kop van jut.

Het zijn dus die burgers die moeten zorgen dat de doelstelling bereikt wordt.

 

 

 

 


Gast

#44 10/01/2014

2014-01-10 14:56

Stadhuis Nieuwpoort 9,30u bange wezels Vandecasteele en Crabbe spoorloos !!!!!!!
Sint Jorisnaar

#45

2014-01-10 19:02

Ze hebben onze gemeente Sint Joris destijds bij Nieuwpoort gevoegd maar wij hebben toch het gevoel dat we maar een "aanhangsel"blijven, het mag allemaal niet teveel kosten, de deelgemeenten...Mijn mening is simpel, iedereen gelijk voor de wet: ofwel voor elke burger een wekelijkse ophaling ofwel voor gans Nieuwpoort om de twee weken! In Nieuwpoort Bad worden ze 2 x per week opgehaald en daar hebben ze WEL reeds hun ondergrondse afvalcontainers, ik begrijp de logica niet echt hoor...
anti burgemeester fan

#46

2014-01-11 08:09

Jammer dat een artikel om huisvuil naar stadhuis op marktdag 10/01/2014 niet eerder is verschenen, pas als de actie voorbij was kwam er melding (11/01/2014 bericht ontvangen om 08u24) in de digitale krant "Nieuwsblad", er waren anders wel meer actievoerders geweest, ik ging in ieder geval ook met mijn zak daar staan om de discriminatie halt toe te roepen.
Wat als we (inwoners van Nieuwpoort-Stad) nu eens onze gemeentebelasting om de twee jaar zouden betalen i.p.v ieder jaar? Dan zou ik er min of meer nog mee kunnen akkoord gaan dat wij slechts om de 2 weken nog ophaling krijgen.
Met onze beste vriend (huisvader van Nieuwpoort)en zichzelf de "Kleine Napoleon" noemend is geweten dat er niet te praten valt bij discussie, als een paling zwemt hij er zich uit met commentaar als; ik geef geen antwoord, ik antwoord daar niet op, geen antwoord meer, om dan maar te verdwijnen.

Gast

#47

2014-01-11 08:29

Voor mij is het geen probleem als ze maar om de 14 dagen komen. We zijn meestal maar met 2 en ik heb niet elke week een vuilniszak, soms wel als de kinderen thuis komen logeren. Maar als ze beslissen om maar om de 2 weken te komen, dan vind ik dat we ook maar de helft van de belasting op afval moeten betalen! Het moet voor iedereen gelijk zijn, als je nu in 't centrum in de rand of in de buitenwijken of deelgemeenten of in 't bad woont!
Buurman

#48

2014-01-11 09:55

Ik woon zelf niet in Nieuwpoort, maar tekende toch deze petitie, want dit kan en mag gewoon niet.

Gast

#49

2014-01-11 18:43

of te wel moeten ze het containerpark gratis maken voor de bewoners van de getroffen wijken zo dat wij de overlast en geur ginder kunnen beperken
Andre

#50 Volledige info op website Nieuwpoort

2014-01-11 22:04

http://www.nieuwpoort.be/nieuwpoort/view/nl/nieuwpoort/inwoner/top_navigation/nieuws/nieuwe_regeling_huisvuilophaling_bij_particulieren

Ook de goedkope tarieven en alternatieve mogelijkheden voor de groene wijken staan hierop. Toch het overwegen waard.
Zo onlogisch is het niet.