zwarte piet moet blijven in nederland

Neem contact op met de schrijver van de petitie

Dit discussie-onderwerp is automatisch gecreëerd voor petitie zwarte piet moet blijven in nederland.


Gast

#1

2013-10-22 12:03

Zwarte piet was geen slaaf, zoals nu beweerd wordt, maar een knecht in loondienst van Nicolas. Hij redde de kinderen van slavenschepen, het is dus een teken tegen racisme en slavernij!!

Anonymous

#2 Re:

2013-10-22 12:08

#1: -

goed neergezet!!!!!

 


Gast

#3

2013-10-22 12:15

omdat ik niet weer voor de zoveelste keer weer een nederlands cultuurfeest wil zien verdwijnen.denk aan luilak en ons bloemenfeest etc.

Gast

#4

2013-10-22 12:19

Als zwarte piet wegmoet, dan ook alle suikerfeesten/culturele feesten weg....

Gast

#5

2013-10-22 12:28

Te belachelijk voor woorden dat dit noodzakelijk is.

Gast

#6

2013-10-22 13:02

ze moeten op houden met het gezeur over zwarte pieten wat moeten we nog meer in leven hier in nederland als ze het hun niet aan staan dan moet ze maar lekker terug gaan naar hun eigen land
Normaaldenkendmens.

#7 Zwarte Piet moet blijven...........

2013-10-22 13:10

Rond 20 maart vieren verschillende landen waaronder Iran, Azerbeidzjan en Afganistan Noroez. Hiermee worden het nieuwe jaar (volgens de Perzische kalender) en het voorjaar ingeluid. Mensen gaan bij elkaar op bezoek en geven elkaar cadeautjes.

In Iran speelt de figuur Hajji Firuz een grote rol tijdens de festiviteiten. De zwartgeschminkte figuur met felrode lippen is gehuld in rode kleren. Hij speelt tamboerijn en zingt om kinderen en hun ouders te vermaken.

Volgens een theorie zou de traditie afkomstig zijn uit het zoroastrisme, een Perzische religie. De zwarte figuren zouden vuurbewakers moeten voorstellen wier huid zwartgeblakerd is omdat ze aan het eind van het jaar bij mensen langsgingen en hen aanspoorden om hun oude spullen te verbranden. Door de rook werd hun huid zwart.

Een andere theorie is dat Hajji Firuz stamt uit ouder tijden waarin zwarte slaven door de steden trokken om te zingen voor de plaatselijke bevolking.

Erfgoed

In 2009 werd dit Perzische feest met hun versie van Zwarte Piet vermeld op de Lijst van Meesterwerken van het Orale en Immateriële Erfgoed van de Mensheid. In 2010 werd de feestdag ook erkend door de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties. Daarmee wordt de Iraanse Zwarte Piet dus beschermd door de Verenigde Naties.

"Noroez draagt de waarden van vrede en solidariteit tussen generaties en binnen families uit en draagt door verzoening en naastenliefde bij aan de culturele diversiteit en vriendschap tussen mensen en verschillende gemeenschappen", zo zeggen de VN op hun website over het feest.

Ook in Iran is er overigens kritiek op het 'racistische karakter' van Hajji Firuz. Over het algemeen is de figuur echter geliefd door de mensen en zorgt hij jaarlijks voor vele lachende gezichten.

Gast

#8

2013-10-22 13:40

Ons land gaat kapot , wat wil je de kinderen straks gaan uitleggen ik zeg houden die zwarte pieten!
Gast 2

#9 Voorbarige tekst

2013-10-22 13:58

Voorlopig heeft de VN nog helemaal niets besloten.
Het rapport van de VN wordt volgende maand verwacht. Dat de voorzitter van deze commissie op persoonlijke titel negatieve uitspraken doet over ons Sinterklaasfeest is overigens weinig hoopgevend.
Overigens bestaan karikaturen van mensen uit andere culturen in heel veel culturen, en zou het van groot onbegrip getuigen als een VN zou voorstellen om één van, dan wel al deze, feesten te schrappen. 'Verenigde' Naties is iets heel anders dan 'Eén' cultuur.

Gast

#10

2013-10-22 15:21

Het is de grootste flauwekul dat enkele mensen een volksfeest (wat ook nog eens door het nederlandse volk wordt gevierd) en waarvoor er geen enkele wettelijke afspraken (officiele feestdag o.i.d.) voor gelden zou kunnen worden verboden door een kleine groep mensen. Deze mensen moeten zich eens aanpassen in volkscultuur. De mensen die hier commentaar op hebben weten ook dat wij ons ook aan zouden moeten passen aan de culturen in het land waaruit zij oorspronkelijk afkomstig zijn.

Gast

#11

2013-10-22 15:30

Het is te belachelijk voor woorden!!!
Waar moet het naar toe in dit land??
Er staan een paar idioten op die denken dat Zwarte Piet discriminatie is!!
En de VN heeft niks beters te doen zeker dan zich met deze idioterie bezig te houden?
Van onze traditie en zwarte piet blijven ze af!!!

Gast

#12

2013-10-22 16:15

als jullie het jaarlijkse evenement verbieden dan willen wij GEEN SUIKERFEESTEN MEER HIER IN NEDERLAND EN ALLES WAT DIE ANDERE VERZINNEN !!!!!!!!!!!!!!!!!!

Gast

#13

2013-10-22 16:42

Zwarte Piet is net als Sinterklaas in de loop der tijd een mythische figuur geworden. Er is namelijk geen mens dat per paard over de daken reist. Of in 4 weken kadootjes verpakt voor duizenden kinderen. Ik zie geen enkele relatie tussen zwarte piet en mensen met een donkere huidskleur.


Gast

#14

2013-10-22 17:35

Zwarte piet moet blijven!!! punt uit!!!

Gast

#15

2013-10-22 18:50

Weer zo'n onzinnige VN-Actie! Deze geldverslindende organisatie heeft honderden mislukte wetenschappers in dienst die elders nog niet voor een minimum loon aan het werk komen. Nederland draagt bij aan deze organisatie, maar onze regering zou een aantal aspecten van de VN-bemoeienis wel eens wat kritischer mogen beoordelen.

Gast

#16

2013-10-22 19:13

zwarte piet moet gewoon blijven!!!!

Gast

#17

2013-10-22 20:55

Zwarte piet is een nederlandse traditie dus AFBLIJVEN !!!!
ZP

#18

2013-10-22 20:56

Mark Rutte trekt ze handen er van af. Het is geen zaak voor de overheid vindt hij. Als het geen zaak voor de overheid is waarom dan in godsnaam wel van de VN? Laat ze hun aandacht richten op hun uitgavenpatroon in plaats van zich te bemoeien met een Nederlands volksfeest. Ik vind dit echt te gek voor woorden. Waar gaat dit allemaal over? Wij moeten open staan voor iedereen die het land binnenkomt. Minaretten enz worden uit de grond gestampt. Prima hoor maar laat ons dan lekker gewoon sinterklaasfeest vieren met alles er op en er aan!!!!!!!!

Gast

#19

2013-10-22 21:02

Dat mensen eens ophouden met de goede oude dingen af te schaffen je word er dood ziek van het blijft aan de gang dan did dan dat kunnen die mensen zich niet met belangrijke dingen bezig houden vb met criminaliteit en crisis etc doen ze eens nutig werk;;;;;;;;;;;;;;stoppen met die onzin;;;

Gast

#20

2013-10-22 21:42

Allemaal te gek voor woorden. Sinterklaas en Zwarte Piet moeten blijven. Inderdaad handen af van het feest.
Piet de Zwarte

#21 Waar bemoeien ze zich mee?

2013-10-22 22:58

VN val dood!

Gast

#22 Re:

2013-10-23 06:47

#1: -  

Wat een gedoe zeg over ZWARTE PIET dit is onze traditie daar blijven ze vanaf.

Wij moeten wel alle andere tradities accepteren in Nederland dat dan ook niet!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1

Dan nog al dat gezeur over het eten (bv de negerzoen) En wat dan met de BLANKE VLA moeten wij ons nu ook gediscrimineerd voelen


Gast

#23

2013-10-23 06:52

Mij is altijd vertelt dat zwarte piet zwart werd van het roet van de schoorsteen. Waarom zou je een eeuwen oude traditie moet afschaffen omdat er een paar mensen zijn die het niet leuk vinden.
Waar discussiëren we over?
Ik zou tegen de VN willen zeggen: ga eens wat beters doen, een wereld leiden en discussiëren over belangrijkere zaken en blijf met je handen af van Tradities, wat voor één dan ook!
En schaffen jullie het wel af dan moet jullie ook de ballen hebben om het de kinderen persoonlijk te vertellen en niet via tv nee doe dat maar in grote stadions of zalen met duizenden en/of honderden kinderen. En al word het afgeschaft ik blijf het gewoon vieren zoals ik het al mijn hele leven doe, met zwarte piet!!!

En kom op Nederland, kom een keer eens in opstand. Voor de politiek doen we het niet terwijl het eigenlijk wel zouden moeten doen. Wij Nederlanders pikken te veel. Het is een keer genoeg.

anoniem

#24 ons land ons traditie ZWARTE PIET moet blijven

2013-10-23 09:03

ik vind dit echt zo erg dat deze actie er is
mijn dochter van 4 krijgt dit al mee die komt naar mijn en zegt
mama waarom mag piet niet blijven. ja fijn he hoe moet ik dit uitleggen
dus ik heb gezegd dat er gewoon een actie is zodat pietje wel mag blijven
en deze mama doet mee aan de acties petitie enzo
mijn kind is nu al teleur gesteld en is niet bepaald fijn ik baal dat dit zo ver is gekomen
die mensen die er op tegen zijn denken ook maar aan hun zelf en niet aan de echte Nederlanders
de traditie is eeuwen oud en dan willen ze dat ineens stop zetten
waar halen hun het lef vandaan . ja ik ben boos heel boos
en ik denk uuh bedoel ik weet dat er veel meer ouders boos op deze actie zijn
en de VN pfff ja wat moet je daar mee . Nederland helpt andere landen en wat krijgt Nederland er voor terug STANK VOOR DANK ik heb het idee dat die mensen die deze actie voeren niet eens weet waar sinterklaas voor staat en de pieten. ze weten niet eens wat racisme is volgens mijn
en het is heel fijn dat dit jaar het feest door gaat
maar in 2015 hebben ze besloten dat zwarte piet niet meer mag ( belachelijk ) als je dan op straat loopt als zwarte piet dan word je zo in de cel gestopt ( dus word het strafbaar ) mensen dit kan toch niet
ze moeten een actie ergens anders voor voeren
zoals dat als je immigreren naar Nederland dat je je dan moet aanpassen want wij Nederlanders doen dat toch ook in een ander land ik vind dat ze daar maar eens naar moeten kijken
en ik vind dat hun zich ook bezig moeten houden met zaken zoals diefstal en moorden wat veel belangrijker is . maar goed om een lang verhaal kort te maken

ZWARTE PIET MOET BLIJVEN !!!!!
Sinterklaas gaat helemaal nergens heen

#25 we kunnen dit niet toestaan

2013-10-23 09:16

Het kan niet zo zijn dat men ons kan vertellen welk feest wij wel en niet mogen vieren. Wij beginnen toch ook geen campagne tegen het suikerfeest terwijl hier dieren op een gruwelijke manier om het leven worden gebracht. Sinterklaas is een Nederlandse traditie en wie het niet zint kan vertrekken?