NEEN TEGEN DE NETVERGOEDING VOOR EIGENAARS VAN ZONNEPANELEN

Koen

#1

2012-12-08 14:49

Een brave en vermoedelijk eenvoudige burger heeft een probleem: je moet mij het volgende eens uitleggen: ik moet vanaf volgend jaar 53 euro betalen om elektriciteit op het net te zetten, een multinational die moet maar 3 euro betalen voor dezelfde hoeveelheid op het net te zetten.

Ik moet blijkbaar ook 53 euro betalen per geïnstalleerde 1000 kwh, terwijl ik slechts groenstroomcertificaten krijg per 1000 kwh opgeleverde??????? Dat klopt volgens mij niet. Ik moet betalen om elektriciteit op het net te zetten, zelfs voor de hoeveelheid die ik niet op het net zet!!!!

Gast

#2

2012-12-09 15:30

eerst een mens aanmoedigen om te investeren en danbelastingen innen ! Schandalig !!
6

#3 3

2012-12-12 19:35

eerst zitten ze te janken dat we groener moeten leven om onze planeet te vrijwaren voor onze kinderen , en als ge dan een flinke investering doet vinden ze weer iets anders uit om on uit te melken . Echte gangster praktijken zijn dat , ga het geld bij de dikke nekken halen in plaats van bij de brave burger die ten minste nog iets met het milieu inzit
luksken

#4 netvergoeding

2012-12-13 10:58

Voor ELKE kilowatuur die het elektriciteitsnet ook maar ergens voed wordt wel degelijk een transportvergoeding betaald door de gebruiker van die kilowatuur. Waarom dan nog deze netvergoeding. Is er geld tekort en wordt de kleine burger weer gemolken ???
StoVoKor

#5 Forfait per KW is niet billijk

2012-12-13 22:32

Heb 4600 watt liggen maar door de bomen van de buur een lage productie. Moet echter evenveel betalen als iemand die een goede ligging en hogere productie heeft. Pure discriminatie!
StoVoKor

#6 Klachten aan de minister

2012-12-13 22:43

Kreeg als reactie van de Vlaamse ombudsdienst voor energie de tip een klacht te richten aan de bevoegde minister.

====
De netvergoeding kwam er op vraag van netwerkbeheerders Eandis en Infrax. De CREG, dat is de federale energieregulator, heeft toestemming gegeven om die netvergoeding aan te rekenen.

Het gaat hier dus om een beleidsbeslissing. En over beleidsbeslissingen kan en mag een ombudsdienst zich niet uitspreken. Wij hebben wel contact opgenomen met de Vlaamse minister voor Energie, mevrouw Freya Van Den Bossche. Ook bij haar wordt uiteraard geklaagd over de invoering van de netvergoeding. De minister heeft ons verzekerd dat ze die klachten ook behandelt en beantwoordt. Ik raad u dus aan om uw klacht rechtstreeks aan de minister te sturen: kabinet.vandenbossche@vlaanderen.be.
====
Mijn klacht is al weg, die van jou ook?


G.Gilissen

#7 Re: Forfait per KW is niet billijk

2012-12-18 09:28

#5: StoVoKor - Forfait per KW is niet billijk 

 Groot gelijk! Ik heb net hetzelfde aan de hand. Mijn panelen liggen aan de westkant, heb dus veel minder rendement dan iemand die zuidelijk georiënteerde panelen heeft liggen, toch betalen we beiden evenveel netvergoeding! Da's toch niet logisch! Betalen per geplaatste of afgehaalde kw vind ik niet zo erg, maar ik vind niet dat wij dan ineens de kosten voor het plaatsen van een slimme energiemeter moeten betalen!

Pete

#8

2013-01-02 23:37

Netvergoeding = contractbreuk
Kriekie

#9 Re: netvergoeding

2013-01-05 20:25

#4: luksken - netvergoeding

Dat klopt niet helemaal he luksken,

u en ik hebben immers een terugdraaiende KWh-teller. Het grootste deel van wat we produceren met onze panelen, wordt, via de terugdraaiende teller, op het net geplaatst en pas nadien door ons verbruikt.  Voor die KWh's werd dus geen transportvergoeding betaald.

Anderzijds valt er inderdaad (zoals StoVoKor al aanhaalde) wel wat van te zeggen dat het niet echt correct is om de geïnstalleerde capaciteit en niet de effectief geproduceerde KWh's als referentie te nemen voor de berekening.


Gast

#10

2013-01-16 21:18

Dit is oneerlijk in vergelijking met de grote installaties en is een woordbreuk, contractbreuk van de overheid.
Alain

#11

2013-01-16 23:25

Een netvergoeding was zeker de afspraak niet.
En als ze er dan toch komt, dan wel voor iedereen, dus ook de investeerders die daken vol gelegd hebben en niet enkel bij de "kleine" man.
Lies

#12

2013-01-17 10:21

Het bedrag welke zou moeten betaald worden is ongelooflijk !! Ik doe er dan financieel géén voordeel meer mee . Aan die prijs schakel ik over op gas en laat ik mijn zonnepanelen afkoppelen.  In deze beslissing staat "ROOD" voor : "Niet kunnen tellen" en dit met een "BLAUWE " touche , en die staat ,  zoals gewoonlijk, voor: "Alléén voor de middenklasse !! Raak niet aan de rijken !!"


Gast

#13

2013-01-17 18:17

We zouden beter met z'n allen weigeren te betalen.
Des

#14 Injectie premie.

2013-01-18 14:01

Ik verwacht dat het daar niet bij gaat stoppen.
Men wil de kleine burger niet méér dan een theoretiche opbrengst van 5% gunnen.
Voor bezitters van een oudere installatie zal men geslepen retro maatregeling invoeren die hier uiteindelijk op neerkomen.
Komt dan de hamvraag: Ik wil die troep van m'n dak; wat dan met de eerder toegekende 40% belastingsvermindering op deze investering..? (naar alle waarschijnlijkheid zal de regering dan wel , in het beste geval, een pro rato terugvordering opeisen). Iemand al eens de "kleine letterkes" van de subsiedievoorwaarden gelezen?
schandalig

#15 PV

2013-01-18 17:08

Gewoon schandalig. Dit is woordbreuk. En het is juist dat als er elek op het net wordt gezet door PV-panelen de netvergoeding ergens anders door een andere verbruiker betaald wordt. Waarom moeten wij dan een tweede maal betalen.Dit had men wel kunnen bedenken op het ogenblik dat men deze installaties begon te promoten. Ik zou niet ingetekend hebben. Komt daarbovenop dat er geen enkel investeerder redeneert dat een investering pas na twaalf jaar de eerste cent moet renderen. Maar de burger moet dat wel slikken. En wat met het verlies aan waarde van de uitbetaalde certificaten in de tijd, want dit is een vast bedrag. Dan moet die netvergoeding ook een vast bedrag zijn en enkel op de werkelijke nieuw verbruikte kwh betrekking hebben en niet op de teoretische opbrengsten?
Als laatste : nu moeten wij netvegoeding gaan betalen aan diegenen die ons de certificaten moeten betalen: de werkelijke reden wordt dan wel duidelijk : zij konden de mogelijke opbrengst van de particulieren met PV's niet aanzien en hebben de andere particulieren zonder PV's er tegenop gezet. Goed gezien, maar hier is het laatste woord nog niet over gezegd.
Voorlopig kan dit volstaan zeker
bolleke

#16 taks

2013-01-19 12:26

Eerst een premie geven om te investeren en dan zonder voorgaande weer diezelfde investering belasten is contractbreuk dit kan gewoon niet

Gast

#17 Re:

2013-01-19 13:32

#1: Koen -

Inderdaad!

Een netvergoeding die in vergelijkbaar is met deze voor bv kernenergie zou ik nog kunnen aanvaarden maar dan ook enkel op basis van mijn geleverde stroomcertificaten. 3-5 €/1000 kwh die geproduceerd wordt tot daar aan toe.

Los daarvan is het nog steeds een belasting op groene, duurzame, decentraal geproduceerde stroom.


Gast

#18

2013-01-19 19:58

belachelijk !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Gast

#19

2013-01-19 20:15

Komaan zeg
Ik

#20

2013-01-19 20:19

Belachelijk

Gast

#21

2013-02-25 09:46

We betalen al genoeg voor alles en nog wat. Wij die meedoen om de normen te halen voor Europa worden nu gestraft, dank u.

Gast

#22

2013-02-25 20:40

Niet te toleren de overheid kan zich nooit aan zijn afspraken houden nu niet en ook niet i v m pensioensparen.Iedereen zou moeten weigeren te betalen. Waarom enkel de kleine gebruiker viseren ?
gast

#23

2013-02-26 10:46

Hebben eigenaars van zonnepanelen er dan geen moeite mee dat de hele maatschappij mee moet betalen voor hun paneeltjes? Groene energie? Weten zij ook hoeveel energie het gekost heeft om die panelen te vervaardigen? Informeer daar eens eerst naar! Zo groen is 't niet hoor!!!

Gast

#24

2013-03-01 16:59

Injectietarief voor zonnepanelen : 67,77 euro per Megawatt
Injectietarief voor kernenergie : 3 euro per Megawatt
Impact van kernafval op de volgende generaties: ???
gast1

#25 netvergoeding pv

2013-03-04 23:40

En wat heeft deze petitie opgebracht ? De enige die niet enkel gehuild en geroepen hebben, maar ook de daad bij het woord gevoegd hebben is zonstraal VZW, de groep rond Eric De Decker. Zij hebben samen met PV Vlaanderen een gerechtelijke procedure gestart tegen deze beslissing van de CREG. Proficiat voor die mensen. De strijd kan echter nog wel een tijdje aanslepen vandaar een warme oproep om in gezamelijke slagorde te strijden. Hoe groter die groep wordt hoe meer slagkracht ze krijgt. Politiekers tellen enkel in cijfers van 'mogelijke kiezers'.