Fatsoenlijke buslijnen in Koekange

Neem contact op met de schrijver van de petitie

Dit discussie-onderwerp is automatisch gecreëerd voor petitie Fatsoenlijke buslijnen in Koekange.


Gast

#1 Wat zouden jullie voor buslijn willen hebben?

2012-04-02 23:41

* Aansluiting op de intercity naar Zwolle en verder
* Op z'n minst om 10 voor 7 een trein kunnen halen
* Op z'n minst tot kwart over 7 naar huis kunnen

Dit bericht is verwijderd door de schrijver ervan (Toon details)

2012-04-05 23:37



Gast

#3

2012-04-09 17:53

QBUZZ KAN BETER HELEMAAL MEE STOPPEN

Gast

#4 Reactie Qbuzz

2012-04-10 11:08

De wijziging op de lijnen 34 en 39 is tot stand gekomen nadat we na de ingang van de dienstregeling in januari veel klachten hebben ontvangen. Er is toen onder andere besloten om lijn 34 weer te strekken en niet meer door Koekange te rijden. In plaats daarvan heeft lijn 39 ook weer buiten de spits ritten gekregen om ieder uur een verbinding te geven. De instapcijfers geven/gaven aan dat deze ritten met een kleine bus gereden kunnen worden en dat er in de spits geen hogere frequentie dan eenmaal per uur noodzakelijk is.
Omdat het traject en dus de rijtijd van lijn 34 korter is geworden, is het mogelijk deze aan te sluiten op zowel lijn 31/131 in Zuidwolde als op de trein naar Zwolle, Groningen en Leeuwarden.
In het ontwikkelproces is enkel de trein van/naar Zwolle als maatgevend genomen, dit omdat deze overstaprelatie het meest gebruikt wordt. Omdat lijn 34 op dezelfde trein naar Zwolle als lijn 39 zou gaan aansluiten, is besloten om met lijn 39 te schuiven, zodanig dat op een andere trein naar Zwolle aangesloten wordt en dat er een betere spreiding van beide ritten over het uur is. Dit pakt voor inwoners van Koekange die naar Groningen of Leeuwarden willen reizen negatief uit. Dit betreuren wij zeer.
Voor nu en in de toekomst is dit zeer lastig op te lossen, immers willen wij het liefst de lijnen 34 en 39 aansluiten op de treinen naar alle richtingen. Vanaf volgend jaar is dit waarschijnlijk wel mogelijk naar zowel Groningen als Zwolle met de nieuwe dienstregeling van NS. De verbinding naar Leeuwarden zal waarschijnlijk ook dan nog niet vanuit beide lijnen geboden kunnen worden.

Lijn 39 sluit in de dienstregeling die deze week is ingegaan in de ochtenduren aan op de trein van 20 over het hele uur naar Zwolle. De eerste reismogelijkheid met de trein is nu niet meer rond 7 uur, maar 20 minuten later. Men kan aankomen in Zwolle nog voor 7:45. Dit is daarom als voldoende vroeg beschouwd. Mocht dit niet zo zijn ontvangen wij hiervan graag gerichte klachten.

's Middags wordt aangesloten op de inkomende trein uit Zwolle, zodat ook dan in de drukste richting een zo goed mogelijke reis gemaakt kan worden. De laatste rit ligt nog op de tijd van vóór deze week, om na 17.00 uur nog een reismogelijkheid te kunnen bieden. We hebben inmiddels veel klachten ontvangen over het ontbreken van een latere reismogelijkheid en zullen deze klachten bespreken met onze opdrachtgever, het OV Bureau Groningen Drenthe. In verband met de grote bezuinigingen waar het OV in Groningen en Drenthe momenteel mee te maken heeft, lijkt het vooralsnog niet mogelijk een extra latere reismogelijkheid in te leggen.

Wij hebben ook een aantal klachten ontvangen over de ritten op lijn 39 die met een klein voertuig gereden worden. Wij kunnen u melden dat mocht een voertuig vol zijn, er binnen 30 minuten een extra voertuig aanwezig zal zijn. Mocht dit vaker op dezelfde rit voorkomen, zal de vervoerder gevraagd worden om deze rit structureel met 2 voertuigen te rijden zodat de treinaansluiting niet meer gemist wordt.

Zoals gezegd is er momenteel sprake van bezuinigingen in het openbaar vervoer in Groningen en Drenthe. Sinds deze week is niet alleen de genoemde correctie op de dienstregeling doorgevoerd, maar is er ook een bezuiniging doorgevoerd in de regio Meppel en Hoogeveen. Gevolg voor Koekange is dat het dorp niet meer in de weekenden aangedaan wordt. Het aantal instappers in Koekange was ook zeer laag.

Wij vragen uw begrip voor bovenstaande en hopen voldoende op uw klachten in te zijn gegaan. Mocht dit niet het geval zijn horen wij dit graag via onze klantenservice. Mochten er na overleg met het OV Bureau mogelijkheden zijn om de dienstregeling aan te passen, zullen wij dit melden.
Arthur Bremmer

#5 Re: Reactie Qbuzz

2012-04-11 23:11

#4: - Reactie Qbuzz

Beste Qbuzz,

Ik wil graag reageren op jullie bericht.

Eerst wil ik aanhaken op de klacht van kleine bussen. Hoe willen jullie het oplossen als de reiziger een student is en die een tentamen moet maken en niet mee kan met de kleine bussen? De reiziger/student zal hierdoor misschien het tentamen missen waardoor een kans vervlogen is.

Ikzelf ben student aan Windesheim Zwolle en wanneer ik om 8.40 uur moet beginnen moet ik de bus van 6.53 uur aan de Meidoorn in Koekange nemen en neem ik de trein van 7.20 uur en ben daardoor rond 7.50 uur op school en moet daardoor 40 minuten wachten. En dat geldt voor elk uur dat een student van Windesheim moet beginnen.
Met de dienstregeling die er was voordat lijn 34 over Koekange ging, ging de bus om 7.25 uur en sloot het precies aan op de trein en was ik precies op tijd op school, 8.30 uur namelijk. Dit was veel beter vind ik. Waarom worden die tijden niet weer terug ingevoerd zoals die waren voor de invoering van lijn 34 over Koekange?

Tevens wordt er niet gekeken naar de scholieren die naar Meppel naar school gaan. De scholen starten rond 8.15 uur en de bus komt om 8.13 uur aan bij het station waardoor ze nooit op tijd kunnen komen op school. Ook voor deze scholieren geldt dat ze voor 7 uur moeten vertrekken en dus een uur moeten wachten in Meppel.

Ook vind ik het niet klantvriendelijk dat er na 17 uur geen bussen meer rijden, alle reizigers die na 17 uur naar huis willen worden aan hun lot overgelaten en Qbuzz doet het af met het argument van bezuinigingen van het OV in Groningen en Drenthe. Het zou in principe maar om 1 bus gaan na 17 uur, dat zou toch binnen de bezuinigingen moeten passen?

Ik ga er van uit dat Qbuzz deze regeling op korte termijn nogmaals wil bekijken en tegemoet wil komen aan de wensen van de busreizigers uit Koekange.

Met vriendelijke groet Arthur Bremmer

 


Gast

#6 Re: Reactie Qbuzz

2012-04-17 12:15

#4: - Reactie Qbuzz

"Wij hebben ook een aantal klachten ontvangen over de ritten op lijn 39 die met een klein voertuig gereden worden. Wij kunnen u melden dat mocht een voertuig vol zijn, er binnen 30 minuten een extra voertuig aanwezig zal zijn. Mocht dit vaker op dezelfde rit voorkomen, zal de vervoerder gevraagd worden om deze rit structureel met 2 voertuigen te rijden zodat de treinaansluiting niet meer gemist wordt."

 

Ik vraag me af wanneer het dan tot jullie doordringt dat het 8 persoons busje echt te klein is voor de rit van 8.53 (vanaf koekange)? Ik zit hier elke dag in en (bijna) elke dag kan er iemand bij de bushalte blijven staan uit de Wijk! Dan wordt ze een rit aangeboden maar als deze dan pas over een half uur op de plek is dan redden ze hun trein natuurlijk nooit meer. Als ze dan een belangrijk tentamen hebben o.i.d. dan hebben zij een groot probleem. Het lijkt me dus dat het nu wel duidelijk is dat het met een 8 persoons busje gewoon niet gaat lukken op deze tijd.

 

 


Gast

#7

2012-04-17 15:32

Ook ik (Aline Petter) heb een klacht ingediend bij zowel Qbuzz als het OV- Bureau. Natuurlijk schoot ik daar zeeeeer weinig mee op. Op beide klachten heb ik een reactie terug gekregen dat er bezuinigd moet worden etc etc.
In plaats van zomaar een nieuwe dienstregeling te maken zonder dat er maar naar 1 scholier/student geluisterd wordt, wordt er domweg maar weer een nieuwe dienstregeling bedacht door hogere pieten die toch niet 5 dagen in de week maar 1 keer per uur met de bus kunnen om lang te moeten reizen naar zwolle/leeuwarden/groningen. Ook nog eens veel te vroeg of te laat op school aan te komen waardoor je op school elke keer weer moet uitleggen hoe dat nou kan.
Daar wordt je op den duur ook wel zat van.
Dan heb je nog de middagen dat je weer naar huis gaat. Rijd de bus zo, dat er soms 1,5uur tussen de bustijden zitten of tussen de trein en de bus zit maar 4 minuten overstap tijd zodat elke keer de kans aanwezig is dat je de bus gaat missen als de trein iets wat vertraging heeft en je dan zowat een uur of soms 1,5 uur moet wachten , tot dat de volgende bus komt.
Gisteren nog, stond ik op station en moest bijna anderhalf uur wachten omdat de vorige bus net weg was.
Stond ik daar op station, en heb uiteindelijk na zowat 35 minuten wachten, lijn 34 gepakt en bij halte de broeksteeg in De Wijk uitgestapt. Toen maar gaan lopen naar Koekange.
Was ik dus eerder in Koekange dan als ik gewoon 1,5 uur op station had gewacht op de volgende bus. En dan zeggen ze dat ze willen bezuinigen, zit je met 4 personen in een harmonica bus. Denk ik ook is dat bezuinigen???

En een andere keer mensen te laten wachten op station of waar ook maar, waar ze met 8 persoons bussen rijden en dat er ook echt niet meer dan 8 personen in mogen.
Laten ze dan een keer gaan kijken bij Syntus, hoe daar met scholieren/studenten wordt omgegaan. Proppen proppen en nog een proppen tot dat er werkelijk niemand meer in de bus kan en de deur nog net dicht kan.
En dan zit Qbuzz te zeuren over 1 of 2 personen die niet meer in de 8 persoons bus past.
Wat een dikke kolder !!!
En dan als je niet in de 8 persoonsbus kan, nog ongeveer een half uur moet wachten totdat er ander vervoer is dat bijv. een taxi, is dat nou zoveel goedkoper? En weer is de scholier/student de dupe dat hij/zij moet wachten.
Een student heeft nog meer verplichtingen in zijn/haar leven dan alleen de hele nieuwe dienstregeling.

 


Gast

#8

2012-04-28 21:14

schandalig hoe er wel gehoor wordt gegeven aan "enkele"reizigers die geklaagd zouden hebben over een te lange reistijd naar Zuidwolde. Dan maar heel Koekange onthouden van een Fatsoenlijke lijndienst, zijn wij 2e rangreizigers vraag ik mij af? OV voor iedereen?? Ja behalve als je in Koekange woont!!

 

Heb trouwens 2 weken terug een klacht ingediend bij Qbuzz klantenservice, wacht nog op antwoord!!