Stop de sanctie op het her-examen voor de WRM Praktijkbegeleiding

Geert Dwarsligger

#151

2012-04-10 19:25

Tip : blijf ze lastig vallen zorg dat dit bekend wordt gemaakt onder een grotere groep collega's en leerlingen,
speel gewoon iedere 5 jaar het zelfde stukje "toneel" laten we met elkaar afspreken dat we alleen maar ( alle rijscholen ) het toneelstuk "achteruit de bochtom" gaan opvoeren met als voorgaande les "recht achteruit" jaar in jaar uit hetzelfde toneelstukje, Maak stiekum geluidsopnamen zodat ze je niet achteraf iets in de schoenen kunnen schuiven en je bewijs hebt,
zet b.v. een script "achteruit de bochtom" gratis op internet zodat we echt allemaal hezelfde opvoeren. weiger om een leskaart in te leveren zeg dat het een "pseudo leerling" is waarvan je dus geen leskaart kunt hebben ( leskaarten en handelings analyse's computerprogramma's zijn juist het geheim van de smit en daar heeft geen ander iets mee nodig, ( straks geeft zo'n IBKI inspecteur jouw perfecte lesmethode en analyse door aan anderen of schrijft er een boekje over, en verdient geld met onze lesmethodes. mijn uitdaging naar het IBKI is "geef zelf maar eens les aan een echte leerling volgens het IBKI protocol, zeker weten dat ze er niks van bakken en dat de leerling de IBKI les niet begrijpt of accepteert. ik heb er wel 200 euro voor over om zo'n inspecteur eens les te zien geven volgens hun eigen methode, lijkt me leuker dan Herman Finkers of Joep van het Hek.


Gast

#152

2012-04-12 12:15

Toetsing van kennis is niets mis mee.
De santie daarintegen is buiten proportioneel.
Ik slaag toch wel en maak mij niet druk.
Het is meer een principe kwestie.
rijtruus

#153

2012-04-19 23:59

bijscholing gevolgd daar zat een ibki examinator bij ter controle van de opleider een FOSSIEL totaal geen kennis van zaken weet niks over eisen en mogelijkheden (faalanst examen) CBR en ga zo maar door en die kan bepalen dat ik geen les meer mag geven als ik het niet goed doe bij het praktijk examen applicatie een schande
Tipgever

#154 Re: Melding maken

2012-04-20 12:28

#153: rijtruus -  

 Je kunt je klacht kwijt bij de VRB die de klachten, problemen en ideeen van rijinstructeurs aan het inventariseren zijn.

Dit kan de VRB ook helpen om de politiek te overtuigen dat zo snel mogelijk de sanctie eraf moet!

 

http://www.rijschoolbelang.nl/index.php/meldpunt-problemen-wrm-en-praktijkbegeleiding


Gast

#155

2012-05-03 21:14

In deze tijd van crisis en werkloosheid is het toch schandalig dat een hardwerkende rijschoolhouder zijn zaak kan opdoeken als hij zakt, misschien wel alleen door de zenuwen omdat het zoveel consequenties heeft voor zijn leven. Laat de minister blij zijn dat er nog mensen zijn die zo hard werken dat ze zichzelf kunnen onderhouden in plaats van levens te ruineren en mensen op de bijstand af te sturen. Belachelijk dat ze wacht tot 2014!! Inmiddels zijn er dan al heel wat levens kapot.Kan een arts ook zomaar uit zijn ambt worden gezet? En een arts gaat direct over mensenlevens. Een rijinstrukteur wordt toch al door de examinatoren van de leerlingen beoordeeld? Kijk naar je slagingspercentage. Is dat laag, dan ga je toch zelf al tot aktie over om dat te verbeteren? Ik ben heel blij met de ze petitie, alleen ben ik bang dat het in dit land geen bal helpt.
Jet Bakker

Gast

#156

2012-05-12 18:48

Ik ben 100% mee eens met voorstel hier is een samen werking geweest tussen INNOVAM en opleidingcentra voor alleen maar constante bronnen voor inkomen iemand die Rijbewijs halt kom nooit terug bijscholing doen maar rijinstructeur moeten telkens gemolken worden.het nog erger als toevallig zakt iemand moet de hele traject over nieuw doen waar en in welke branche is zo een methode van toepassing?

Gast

#157

2012-05-15 10:28

ik ondersteun deze petitie voor de volle 100%. het kan niet zo zijn dat er aan de ene kant hordes werkeloze de branche worden ingeloodst en via de achterdeur bekwame instructeurs hun werk en investering verliezen door deze bezopen regeling.

Gast

#158

2012-05-16 23:46

Schrijf allen een brief aan Minister M. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus, Min. van Infrastructuur en Milieu, Postbus 20901, 2500 EX Den Haag, dat ze alsnog zo snel mogelijk dit toneelstuk-examen afschaft. Bijscholen prima, maar niet je pas verliezen als je zakt. Dan ben je alles kwijt. Hoe is het uit te leggen in deze tijd van crisis dat je hardwerkende mensen hun werk afpakt? Bij welk beroep zijn de gevolgen van ‘bijscholen’ zo groot?? Schrijven dus, hoe meer brieven hoe beter!
Anton

#159

2012-05-31 22:42

kan iemand een klachtenbrief (gericht aan M. Schultz) schrijven en hier zitten Zodat iedereen die brief uitprint en opstuurd
Jet

#160 voorbeeldbrief

2012-06-03 16:38

WOONPLAATS, DATUM

Minister M. Schulz van Haegen – Maas Geesteranus
Ministerie van Infrastructuur en Milieu
Postbus 20901
2500 EX DEN HAAG

Betreft: aanpassing WRM praktijkbegeleiding rij-instructeurs

Geachte Mevrouw de Minister,

Diep teleurgesteld las ik uw brief van 20 april 2012 aan de Voorzitter van de Tweede kamer der Staten-generaal betreffende het verzoek van het CNV tot aanpassing van een AMVB inzake de Wet Rij-onderricht Motorrijtuigen betreffende de praktijkbegeleiding voor rijinstructeurs. In deze brief wil ik graag mijn teleurstelling en aan u uitleggen en mijn angst met u delen.

U stelt dat een instructeur die ongeschikt is bevonden niet maanden mag doorrijden. Dat is natuurlijk juist, maar wanneer is iemand ongeschikt?
Dit examen beoordeelt op geen enkele manier de geschiktheid van de instructeur. Het gaat om een vastgesteld protocol, welke volgens strenge regels door de instructeur uit het hoofd moet worden geleerd, en dient te worden opgezegd tijdens dit examen. Een toneelstuk dus. Als er één zin wordt vergeten is de instructeur gezakt. Indien u als leerling zo'n examen-les zou ondergaan, dan merkt u wat er gebeurt: er wordt ongeveer de helft van de tijd stil gestaan en gepraat, in plaats van gereden. Dit doet natuurlijk geen enkele instructeur, en geen leerling wil zo veel geld betalen voor zo'n lesuur. Een leerling wil rijden, niet stilstaan en luisteren. Dit examen lijkt in niets op de normale gang van zaken.

Ben je dus een slecht instructeur als je dit toneelstuk niet kunt opvoeren, als je zo'n lap tekst om een uur vol te praten niet meer exact uit je hoofd leren? Dit is geen eerlijke meting. Enerzijds door de opzet, die in niets lijkt op de werkelijkheid en daarom dus zo moeilijk is aan te leren, en anderzijds doordat je door de zenuwen vanwege de enorme gevolgen in de war raakt. Mijns inziens krijg ik door deze opzet geen eerlijke kans om door te kunnen gaan met mijn bedrijf en dus mijn leven.

Bij welk ander beroep wordt bijscholing zo extreem gesanctioneerd? Waarom is het niet voldoende dat een opfriscursus verplicht wordt gesteld, net als de bijschool-dagen voor de theorie? Het werk van een rijinstructeur wordt al “gecontroleerd” door de examinatoren van het CBR die de leerling-examens afnemen. Een slecht instructeur zou dan toch een slagingspercentage van 0 moeten hebben?

De gevolgen van eventueel falen zijn gigantisch. Er is dan niet voldoende inkomen meer om van te leven. De maatschappij wordt opgezadeld met een afhankelijk persoon, terwijl deze nu in staat is voor zichzelf te zorgen. Om nog maar te zwijgen over de emotionele schade. Hoe is dit in deze tijd van financiële crisis en werkloosheid uit te leggen?

Ik verzoek u daarom vriendelijk, doch heel dringend toch nog dit jaar dit examen met onredelijke consequenties af te schaffen. Bijscholen moet, maar dit examen maakt dat wij nu al wakker liggen van de zorgen, en met ons vele goede rijinstructeurs die onterecht hun inkomen en daardoor hun leven in rook op zien gaan. MAAK ALSTUBLIEFT NIET ONNODIG LEVENS VAN HARDWERKENDE MENSEN KAPOT!! Het is toch al zo moeilijk in deze crisistijd om aan het werk te blijven.

Hopende op een positieve reactie van uw kant verblijf ik, hoogachtend,

Gast

#161

2012-07-31 00:56

Goede actie, Ikzelf ben 1 jaar rij-instructeur na 27 bij een groot telecomconcern te hebben gewerkt en daar buiten mijn schuld om weer eens boventallig ben verklaard. Je bent dus al eens je baan kwijt geraakt en wie weet kan je over 5 jaar weer voor het voldongen feit staan. Ik ken zelfs doorgewinterde rij-instructeurs die hun pas ook na het pensioen up-to date willen houden en met het zweet tussen de billen weer examen af moeten leggen.

Wat er al wordt gezegd, een bijscholing geen probleem maar ik moet er niet aan denken om over 5 jaar weer met mijn handen in het haar te zitten omdat je baan op het spel kan staan doordat je, je bijscholing niet haalt.

Gast

#162

2012-08-05 01:48

Beter bijvoorbeeld een boete opleggen bij het niet volgen van de bijscholing, dan je vak niet meer mogen uitoefenen.
Dat staat meer in verhouding.

Gast

#163

2012-08-05 13:36

Bijscholing prima,niks mis mee,toneelstukje opvoeren dat is een ander beroepstak

Gast

#164

2012-08-08 16:33

reaktie 161: Dat is precies waar wij nu voor staan. 5 jaar geleden al dit toneelstuk opgevoerd om het diploma te halen, op 54 jarige leeftijd, wegens ontslag na 24 jaar elders, en nu dus weer overnieuw het diploma moeten halen, absurd is het.Net een leuke eenmanszaak opgebouwd en het zal ons zo weer afgenomen worden. je wil niet weten wat een spanning dat oplevert, we doen al maanden haast geen oog meer dicht.

Gast

#165 Forum

2012-08-12 00:03

De VRB heeft een forum geopend. Ook daar kan een ieder zijn mening ventileren. Lid of geen lid van de VRB maakt niet uit.
http://rijschoolbelangen.nl/forum/index.php
jandeman

#166

2012-09-27 12:47

alleen maar betutteling,en verplichtingen en extra kosten
wanneer krijgen we eens een fatsoenlijk CAO!!!
want bij plichten horen ook RECHTEN
ik ga mee naar Den Haag

Gast

#167

2012-12-04 19:58

Het is niet normaal dat rij-instructeurs ter voorkoming van een hele zware onmenselijke sanctie een toneelstuk moeten opvoeren. Dat je hierbij voor de examinator een verplichte tekst op moet zeggen zodat hij een puntenlijst kan invullen gaat nergens over. Nog veel erger is het dat je doen alsof je dit leuk vind. De wrm is inhumaan.Ik heb een toneelstuk op te moeten voeren waarin ik heb moeten spelen dat deze onmenselijkheid vanzelfsprekend is. ik ben geslaagd voor dit walgelijk protocol maar ik voel me nog steeds slecht dat ik onder het geweld van een zware sanctie dit heb moeten doen.Je staat echt machteloos. Helaas is de overheid hier schuldig aan waardoor je geen beroep kunt doen op slachtofferhulp. Het is nodig dat de overheid erkent dat er fouten zijn gemaakt over hoe rij-instructeurs behandeld worden. Deze erkenning is hard nodig om alle slachtoffers een kans te geven te kunnen helen. Iedereen die in het c.e.c. zit zou een sanctie moeten krijgen waar ze de rest van hun loopbaan zo veel last van krijgen dat ze niet eens meer kunnen werken, en dan mogen ze wat mijn betreft hun diploma's houden.
gast

#168

2012-12-07 17:14

Gisteren werden we gebeld door het IBKI, het examen praktijkbegeleiding van vandaag werd afgelast vanwege de sneeuw. Wanneer dan wel? Juist, 2 januari bent u aan de beurt. 4 weken wachten dus, weer de zenuwen, weer doorblijven oefenen om maar niet een zinnetje te vergeten, weg kerstdagen met ontspanning,geen greintje menselijk inlevingsvemogen hebben ze daar, om een beetje sneeuw. Er kan prima gereden worden, de lessen gaan gewoon door, de wegen zijn schoon, maar het IBKI is bang om vieze voeten te krijgen zeker, en daarom kunnen wij nu nog langer in de zenuwen zitten, terwijl we er helemaal klaar voor waren.Waardeloos, ze hebben het monopoly en alle macht in handen. bah.He is een schande dat je zo veel tijd en energie kwijt bent aan dit onzin-toneelstuk, ten koste van ons bedrijf. We willen gewoon werken, en niet afgeleid worden door deze shit.

Gast

#169 Re:

2012-12-08 22:37

#168: gast -  

 Schandelijk en te belachelijk voor woorden dat hele gedoe bij het IBKI en hoe ze je behandeld hebben!

wimpy stoorzender

#170 sanctie

2012-12-09 18:38

De sanctie er gelijk af en een ieder moet nu eens beginnen met een normale lesprijs te hanteren in plaats van die spook bedragen, iedereen snap toch wel dat dit niet gaat
slagertje

#171

2013-01-12 22:09

In vrijwel geen enkel ander beroep moet iemand na 5 jaar zijn/haar kunnen weer bewijzen. Laten we nou gewoon doen en de sanctie opheffen. De instructeur heeft al eens bewezen dat hij/zij de opleiding met goed gevolg heeft afgelegd. Bij/Nascholing is prima.
luis in de pels

#172 WRM en evaluatie

2013-01-27 12:56

Langzamerhand begint het iedereen duidelijk te worden. Grote rijscholen klagen dat de kleinere hun het brood uit de mond stoten. Maar wie is daar verantwoordelijk voor? De grotere wilden goedkoop lesvee tot hun beschikking hebben. Goedkope instructeurs, opgeleid op kosten van de gemeenschap, die met wat subsidie er voor zorgden dat de grote rijschool winst kon maken. Na een jaar of drie als de subsidiekraan dicht was, de instructeur mondiger werd en zag wat er met hem gebeurde, werd de instructeur op straat gezet. Even de UWV kraan open( BOVAG zorgde hier wel voor samen met VVB)en overheid blij want weer enkele mensen van straat op een goedkope en onverantwoorde wijze. BOVAG jongens blij want ze hadden goedkoop lesvee terug. Helaas was de ontslagen instructeur wel verplicht( Handje geholpen door UWV) voor zich zelf te beginnen en diende hij te concurreren met zijn vroegere broodheren. Kortom een benedenwaartse spiraal die niet meer te stoppen is. Het evalueren van de WRM had heel anders gemoeten. Eerst maar eens een paar jaar opschorting van de maatregelen in de WRM. Dan maar eens gaan kijken naar de rol van UWV in het geheel. De rol van BOVAG evalueren en openbaar maken en de rol van VVB( de kleinste vereniging van Nederland met hun ene lid)Ik denk dat er door de consument heel anders gekeken zou gaan worden naar de rijschoolwereld en hun zgn belangenbehartiger.

Gast

#173

2013-02-01 22:20

gaan we naar Den Haag mooi ik ga mee en neem mijn Collega's mee leggen we de toegang tot Den haag plat.
Sanctie moet er uit we moeten in deze tijd toch aan het werk blijven.
aanhoudertje

#174 e: WRM en evaluatie

2013-02-03 11:08

#172: luis in de pels - WRM en evaluatie

Goed weergegeven "luis in de pels" Complimenten!

In de rijschoolbranche is dit onderhand algemeen bekend. Nu nog bij de politiek?!


Gast

#175

2013-02-05 21:19

prima actie.
Wel ieder jaar een update, die ertoe doet en als controle middel misschien een klachtencommissie samen met het slagingspercentage