Code oranje voor het Sterrebos

Neem contact op met de schrijver van de petitie

Dit discussie-onderwerp is automatisch gecreëerd voor petitie Code oranje voor het Sterrebos .


Gast

#1

2016-06-25 18:08

Omdat er zorg vuldiger met de natuur omgegaan moet worden en dit een bijzonder mooi bos is en voor de dieren die er leven

Gast

#2

2016-06-25 18:28

Behoud de Sterrebos met de grote variatie aan bomen!!Goed leefklimaat voor de natuur en hun bewoners.

Gast

#3

2016-06-25 18:55

Wij genieten enorm van dit prachtige bos vanuit Camping De Moesberg. Vind het verschrikkelijk te zien wat een chaos er is gemaakt. Schaamteloos!!! Een bos met enorm veel variatie in flora en fauna wordt vermoord!!!

Gast

#4

2016-06-25 19:30

Ik vind het erg zonde dat er zoveel bomen uit het bosgekapt worden in de omgeving Vledder/vledderveen/Wilhelminaoord. Ook vind ik dat er een goede regel moet komen, boomrooijerijen mogen niet zomaar kappen en de maatschappij van weldadigheid doet gewoon waar hij zin in heeft. Een bos is een bos .. En daar horen bomen in. Het gaat mij er niet om of er vogels broeden.. Maar gewoon het idee dat er over een paar jaar geen bomen meer in het bos staan... Hier in de omgeving zijn er veel mensen die er van balen dat er zoveel gekapt word.

Gast

#5

2016-06-25 20:12

Ik erger mij al enkele jaren aan de manier waarop de maatschappij van weldadigheid met het bos om gaat.

Gast

#6

2016-06-25 20:40

Omdat er al veel te veel mooie stukjes natuur en hun bewoners verdwijnen

Gast

#7

2016-06-25 22:04

Omdat financieel belang niet altijd voor hoeft te gaan. De natuur die we nog hebben, is ook de toekomst en de noodzaak voor onze volgende generatie.

Gast

#8

2016-06-25 22:10

Ik heb er alle begrip voor dat er af en te dode bomen en wildgroei tussenuit moeten. Dit is ook weer in het belang van de rest van het bos.

Maar het sterrebos als productiebos bestempelen is wel wat vergezocht.  De meeste bomen zijn ouder dan  de bestuursleden van MvW bij elkaar. Laat het sterrebos z'n charme en historie behouden. En probeer voortaan even na te denken zonder daarbij direct te portemonnee te betrekken en kap nooit meer in het broedseizoen.

Mvgr.  Angela Bloemendal


Gast

#9

2016-06-25 22:29

Ik vind het belangrijk dat we zuinig omgaan met de weinige natuur die we in Nederland hebben. Het kappen van honderd of meer bomen past niet in de moderne tijd en is zeker onnodig. De opbrengst weegt niet op tegen de enorme schade aan de natuur door de grote zware bosbouw machines. Dit is goed te zien in het Kokse bosje bij Vledder dat er, na flinke onnodige houtkap, al drie jaar troosteloos bij ligt.
Handen af van de natuur als het gaat om rucksichtslose houtkap alleen voor economische motieven. De Maatschappij kan zich beter richten op het toerisme en hoe ze daaraan geld kan verdienen, dit is vele malen duurzamer en levert jaarlijks geld op ipv eenmalige houtopbrengsten.

Dit bericht is verwijderd door de schrijver ervan (Toon details)

2016-06-26 05:46



Gast

#11

2016-06-26 07:34

Ik ken het Sterrenbos , ik ben er gister nog doorheen gelopen. Wat bezielt die maatschappij voor Weldadigheid!?!
Het gaat zoals gewoonlijk weer alleen om geld.

Gast

#12

2016-06-26 08:36

Een bijzonder bos! Houden zo!
P. Krol

#13

2016-06-26 09:25

Waarom kappen in het broedseizoen en hoe kan dat een cultuur historisch bos als kenmerk productiebos krijgt van de Maatschappij van Weldadigheid. In hun missie staat de doelstelling behouden, ontwikkelen en uitdragen van het cultureel historisch erfgoed met oog voor cultuur, natuur en milieu. Helaas vinden we weinig van deze missie terug in de uitvoering als het gaat over milieu en natuur. Dat Jan Mensink totaal niet openstaat voor de commotie omtrent de houtkap (of zomervelling zoals ze dit zelf noemen) is op zijn zachtst gezegd opmerkelijk te noemen. Het had de Maatschappij zeer gesierd wel open te staan en het kappen in het Sterrebos te stoppen. Aangezien geld de enige drijfveer is en behoud van oude loofbomen en Douglas sparren totaal irrelevant is voor de Maatschappij, moet je je afvragen of zij überhaupt Unesco waardig zijn. Het bouwen van tientallen kolonie woningen op landbouw grond is al opmerkelijk genoeg! Is dit nodig om de Unesco status te krijgen of is het gewoon geld innen door middel van pachtgronden? Bouwgrond levert nu eenmaal meer op dan landbouw grond!! Ook het toestaan van de lelieteelt levert veel geld op, maar dat hier veel gif overheen gaat staat haaks op de missie van de Maatschappij. Denken,  durven, doen is het credo van de Maatschappij, misschien goed dat zij hierin vooral eerst zelf het goede voorbeeld geven! Veel succes met jullie actie.

 


Gast

#14

2016-06-26 11:15

Omdat ik mij al jaren groen en geel erger aan die bossen kap en alles in de natuur wat daarbij vernield wordt.
Niet alleen dieren en planten,maar ook fietspaden en wandelpaden,verschrikkelijk!

Gast

#15

2016-06-26 11:31

Dat dit mag !! Als er een boom gekapt moet worden , voor huizenbouw . Moet men wachten tot het nest leeg is en dit IN DE NATUUR mag zo maar .
Ik ben een trotse Nederlander , maar met dit soort voorvallen SCHAAM ik me

Gast

#16

2016-06-26 11:35

Om dat dit bos moet blijven bestaan

Gast

#17 Re:

2016-06-26 12:05

#13: P. Krol -  

 Helemaal met je eens P. Krol. En met het noemen dan de term Unesco kon u nog wel eens iets goeds aan geboord hebben. 


Gast

#18

2016-06-26 12:20

Winst gaat weer eens voor de natuur !! Onbeschoft dit

Gast

#19

2016-06-26 14:49

Land van weldadigheid is land van baldadigheid. Slopers zijn het zonder respect voor de natuur. De directeur moet maar een functie op het Groninger platteland zoeken. Daar groeien nl geen bomen. Want daar houd hij duidelijk niet van.
H. Pieper - Wilhelminaoord

#20 Re:

2016-06-26 15:32

#13: P. Krol -  

 Zoals iemand anders ook al aangeeft, de (on)zin waarop de Maatschappij op de Unesco wereld erfgoed lijst zou moeten komen is gebaseerd op iets wat hier vroeger is gebeurd. Vroeger heeft men hier veel goeds gedaan voor de arme schobbejakken uit het westen maar lijkt mij dat men in deze tijd vooral naar de bewoners in onze mooie streek moet luisteren en niet hun eigen, in mijn ogen volslagen idiote visie, na moeten jagen. Zie persoonlijk ook helemaal niets in het op de Unesco lijst plaatsen van dit gebied, maar het kappen van al deze gezonde bomen vind ik per definitie al een schande, helemaal midden in het broed seizoen en de periode dat allerlei jonge dieren bescherming zoeken in deze bossen.

Ook de gemeente Westerveld heeft hier in mijn ogen gefaald want ik neem aan dat ook de Maatschappij (net als ieder ander wanneer men op eigen terrein wil kappen) een kapvergunning moet hebben alvorens men hiermee mag beginnen. Er van uit gaande dat deze uitgegeven is tegen alle nationale voorschriften in zou al een reden tot per direct stop leggen van deze werkzaamheden moeten zijn door de provincie Drenthe (Westerveld zal niet tegen zijn eigen besluit in gaan lijkt mij), onafhankelijk wat een bestuur van de Maatschappij van Weldadigheid daar ook van vind.


Gast

#21

2016-06-26 16:08

Deze waanzinnige actie moet worden stopgezet.

Gast

#22

2016-06-26 16:11

Deze bomen zullen echt alleen met een vergunning mogen worden gezaagt!

Gast

#23

2016-06-26 16:37

Schandalig en respectloos het kappen van zo' n bos....

Gast

#24

2016-06-26 16:39

Er wordt roekeloos met natuur omgegaan ien gekapt in het verkeerde seizoen.

Gast

#25

2016-06-27 06:20

Belachelijke actie van de MvW. Geld voor natuur en historie. Dit kan toch anders.