Eerder uit

Geachte lezer,

Deze petitie heeft betrekking op de bovenbouw leerlingen van het Haarlemmermeerlyceum in Hoofddorp. Deze leerlingen hebben onderwijs via het dalton systeem.

Alle bovenbouw leerlingen kennen het wel je hebt tot het 9e uur les ,maar je hebt 3 tussenuren die dag en je laatste uur mag je niet eerder doen van school terwijl je daar werk verricht wat je ook kan doen zonder docent.

Dit probleem is erg veelvoorkomend op onze school en ik denk dat dit zonde is van onze tijd ,want als je dit uur eerder kan doen heb je er zowel als leerling als docent profijt van en dit is waarom:

als een leerling een 6 of hoger gemiddeld staat voor een vak en hij of zij wilt een uur eerder doen dan is dit toegestaan ,maar dit uur wordt gedaan in het olc waar je je naam opschrijft bij de persoon die op dit moment daar aan het werk is. Die controleert of jij je werk stil en serieus maakt en als dit het geval is heb je als het ware het uur afgerond dit moet je uiteraard wel doorgeven aan de docent en stel je hebt een proefwerk of so dan mag je dat uur nooit eerder doen. Uiteraard als de leerling dit uur niet goed zijn best doet of niet stil is in het olc mag er geweigerd worden door de betreffende medewerker daar om het uur aftetekenen.

stel je bent door deze nieuwe regel een uur eerder uit dan heeft dit positieve gevolgen voor zowel docent als leerling ,want de docent heeft een leerling minder om les te geven waardoor de docent zich meer kan focussen op leerlingen die het moeilijker hebben met dit vak ,want sta je onder de 6 dan ben je wel bij dit uur aanwezig.

de leerling daarentegen krijgt extra simulatie om een voldoende te staan voor elk vak ,want als hij of zij geen 6 staat mag dat uur niet eerder gedaan worden. De leerling heeft er nog meer baat bij als hij of zij eerder uit is ,want hierdoor heeft hij of zij meer tijd om bij te komen van een schooldag en kan eventueel meer thuis aan school doen. Wij bovenbouw leerlingen zijn op dit moment als het ware “veroordeeld” tot 2 of 3 keer 9e uur in de week dus dan ben je 16:15 uur uit en een gemiddelde reistijd van een kwartier ben je 16:30 thuis en ben je pas echt even tot rust gekomen om 17:00. De meeste mensen eten om 18:00 en sporten in de avond. Ik zie niet in wanneer leerlingen aan school moeten zitten wanneer hij of zij thuis komt. Tenzij school zo weinig was dat je aan een uur per dag genoeg hebt maar dat is niet het geval. Als een leerling 45 min eerder uit is kan hij of zij meer tijd besteden aan school waardoor er kwalitatief gezien beter werk kan worden gedaan.

Wij zitten op een dalton school en 1 van de kenmerken van het dalton onderwijs is dat je veel zelfstandig ana het werk moet. Ik zie niet in waarom we dan onze uren niet eerder mogen doen ,want als we telkens moeten wachten tot half 4 om in een lokaal werk te verrichten terwijl we 90 min daarvoor in de aula hebben gezeten waar we precies hetzelfde konden doen. Begrijp ik niet waarom wij perse moeten wachten op dit uur want wij verdoen zwaar onze tijd hiermee. Met de huidige stand van zaken op onze school valr onze school eigenlijk niet onder een “daltonschool” naar mijn mening zijn wij dat alleen als de docent dit uitkomt.

dus de leerling heeft er baat bij , de docenten hebben er baat bij en de naam van de school komt hierbij eindelijk tot zijn volledige recht.

Ik vraag hierom de school om een duidelijke uitleg waarom uren niet eerder mogen worden gedaan (dus geen omdat dat de regels zijn) of zij moeten deze regel invoeren.

teken deze petitie het verbeterd iedereen zijn leven en wij klaar met tot 16:15 op school zitten 3x per week.

Door te ondertekenen, machtig ik stijn lof om de informatie die ik op dit formulier verstrek, over te dragen aan degenen die macht hebben over deze kwestie.