Een nieuw wetsvoorstel rond online grooming

Wij zijn vijf laatstejaars studenten Toegepaste Jeugdcriminologie en willen een nieuw wetsvoorstel rond online grooming.

Vanwege de corona epidemie, waar de hele wereld momenteel onder gebukt gaat, dringt het opnemen van de verantwoordelijkheid rond dit probleem zich enkel maar meer op. Helaas worden opnieuw de meest kwetsbare personen aan de kant geschoven. Er wordt namelijk nog te weinig onderzoek gedaan naar online grooming, waardoor er door gebrek aan kennis niet adequaat genoeg wordt gehandeld.

Om die reden sturen wij een brief met daarin onze voorstellen naar het Vlaams Parlement, met als doel het aannemen van een nieuw wetsvoorstel. Voor ons nieuw wetsvoorstel hebben wij gedegen onderzoek gedaan en richten wij ons op belangrijke pijnpunten:

- ‘Intieme gesprekken en seksuele handelingen op het internet’ ten eerste wel voldoende zijn en ten tweede duidelijker en meer in detail omschreven worden.

- Een adequatere (hogere) minimumstraf geformuleerd wordt rekening houdend met de prijs die de slachtoffers levenslang betalen.

- Vermeld wordt dat de cijfers verplicht gepubliceerd moeten worden.

- Nieuwe wetten en regels komen dat het opvragen van persoonsgegevens van verdachten eenvoudiger maakt.

- Tot slot, samenwerkingsverbanden en –akkoorden worden opgesteld.

Herken jij deze pijnpunten en vind jij ook dat er een beter wetsvoorstel moet komen? “Teken dan deze petitie!!!” Zodat wij het Vlaams Parlement kunnen laten zien dat we niet alleen staan in ons verontwaardiging en dat wij met z’n allen hier verandering in willen zien.

Door te ondertekenen, machtig ik Eva Zwaans om de informatie die ik op dit formulier verstrek, over te dragen aan degenen die macht hebben over deze kwestie.