De masterstages geneeskunde moeten menselijker!

WhatsApp_Image_2023-03-12_at_16.42_.17_.jpeg

Dokters moeten waken over de gezondheid van anderen, maar wie springt in de bres voor hún mentale gezondheid?

Arts en Mens wil die rol op zich nemen en streeft naar een gezonder en menselijker werk-/leerklimaat voor de dokters van de toekomst. Na veel overleg besloten we in te zetten op 3 haalbare voorstellen die aan de basis kunnen liggen van meer menselijke stages voor studenten geneeskunde. Teken de petitie als je samen met veel andere geneeskundestudenten de voorstellen steunt (meer info => veto artikel):

1) Afschaffing van de opting-out:

Een stagiair geneeskunde werkt, in theorie, gemiddeld 48u per week (max 60u). Het tekenen van de opting-out zou ervoor zorgen dat studenten vrijwillig kunnen beslissen om per week 12u extra te werken. De realiteit toont ons echter dat er een grote druk aanwezig is om te tekenen en veel studenten standaard meer dan 60u per week werken. Wij vragen de afschaffing van deze optie voor alle studenten. 48u is nog steeds meer dan de collega's in onze buurlanden per week werken en volstaat om ons op te leiden tot goede artsen.

2) Onkostenvergoeding voor iedere student:

Studenten die voltijds in het ziekenhuis staan en daarbij nog verschillende taken en een masterpaper moeten maken hebben geen tijd meer om een centje bij te verdienen. Bovenop het inschrijvingsgeld en een eventueel kot moeten studenten 's middags hun eten, vervoer naar de stageplaats en soms zelfs een parking betalen. Studenten die volledige weken in het ziekenhuis werken zouden daardoor niet in financiële problemen mogen komen. We vragen dat alle stagiairs een onkostenvergoeding krijgen.

3) Investeren in de zorg:

De werkomstandigheden van stagiairs geneeskunde zijn niet los te zien van de negatieve trend die we in de zorgsector zien. We steunen daarom als studenten de vraag van het zorgpersoneel naar extra investeringen. Ook willen we als studenten geneeskunde het artsentekort nogmaals aankaarten. Wij willen goede zorg kunnen bieden aan onze patiënten zonder zelf onze mentale gezondheid op het spel te moeten zetten. En daarvoor moeten we met genoeg zijn.

Teken de petitie en help mee om menselijkere werkomstandigheden voor stagiairs geneeskunde een realiteit te maken!

Door te ondertekenen, machtig ik Arts én Mens om de informatie die ik op dit formulier verstrek, over te dragen aan degenen die macht hebben over deze kwestie.

We zullen uw e-mailadres niet openbaar online weergeven.