De familie Thaer in Nederland houden

Hoi,

Mijn naam is Sharon Hempen en vandaag kom ik een verdrietig verhaal vertellen en vraag ik jullie hulp hier voor.

Dit verhaal gaat over mijn collega Hifan die sinds 2021 bij ons vrijwilligerswerk doet.

Hifan komt uit Irak en woonde in het asielzoekerscentrum Musselkanaal waar zij in afwachting was van een verblijfsvergunning. 8 jaar lang hebben ze tegen haar en haar zieke familie (waarvan vader en zus permanent in een rolstoel zitten) gezegd dat ze geen verblijfsvergunning konden krijgen. Ondertussen hebben Hifan en haar familie in ontzettend veel verschillende asielzoekerscentrums gewoond over heel Nederland.

Hifan haar broer woont in Nederland en heeft wel een verblijfsvergunning kunnen krijgen omdat hij hier eerder in zijn eentje is gekomen.

3 weken geleden was de alles beslissende rechtzaak maar ook hier is uitgekomen dat zij geen verblijfsvergunning kan krijgen want de familie kan “niet genoeg bewijzen dat zij hun zoon/broer die in Nederland woont genoeg nodig zijn” om bij elkaar te blijven.

Voor ons als Nederlander klinkt dit misschien heel raar maar schijnbaar is dit de normale gang van zaken in Nederland. Familie bij elkaar weghalen omdat ze niet in Nederland zijn geboren.

Ondertussen heeft Hifan ook meerdere advocaten gehad maar omdat zij deze niet zelf kan betalen worden deze aan haar toegewezen. Deze advocaten staan ook machteloos en kunnen aan deze situatie weinig veranderden.

Ook gebeuren er in het asielzoekerscentrum in Ter Apel waar zij nu verblijft de gekste dingen. Zo zijn sommige mensen van het asielzoekerscentrum gewoon niet serieus met haar, respectloos en nemen een loopje met haar. Wat iemand onder andere heeft gezegd is:

“Je hebt 2 keuzes, of terug naar Irak of op straat wonen”

Waarop Hifan antwoordde dan woon ik wel op straat. Omdat zij absoluut niet terug wil naar Irak. Ook omdat 2 zussen van haar nog steeds in Irak zijn en Hifan en haar familie tot op de dag van vandaag nog steeds niet weten of de 2 zussen nog leven.

Waarop hij/zij antwoordde “ja dat kan niet want je vader en zus zitten in een rolstoel haha”

Ook is ze door dezelfde instantie uit haar slaapkamer in Ter Apel gezet vanwege gebrek aan ruimte. Dit is inmiddels al bijna 2 maand geleden maar nog steeds slaapt er niemand in haar kamer.

Dit soort “pestgedrag” in het asielzoekerscentrum kan niet en moet stoppen. Niet alleen voor Hifan maar ook voor alle andere mensen die daar verblijven. Ik kan zo nog wel meer dingen opnoemen die sommige mensen hebben gezegd maar veel dingen zijn ronduit smakeloos.

Ook is het daar absoluut niet veilig. Zo durven Hifan en haar familie niet eens naar buiten om boodschappen te doen vanwege de vele ernstige gebeurtenissen die in het asielzoekerscentrum plaats vinden.

Hifan en haar familie doen zo goed hun best om erbij te horen in de Nederlandse samenleving. Ook heeft Hifan vrijwilligerswerk. Ze is niet bang om haar handen uit de mouwen te steken. Ze staan voor alles en iedereen klaar ze leren de Nederlandse taal en nog veel meer.

Daarom na zoveel rechtzaken en teleurstellingen kom ik nu op voor de Familie Thaer. Zij wonen al 8 jaar in Nederland en dit moet nu echt stoppen. Zij doen er alles aan om erbij te horen en verdienen dit ook echt.

Dus wil jij mij alsjeblieft helpen de familie Thaer in Nederland te houden? Teken dan de online petitie.

Dankjewel!

Door te ondertekenen, machtig ik Sharon Hempen om de informatie die ik op dit formulier verstrek, over te dragen aan degenen die macht hebben over deze kwestie.

We zullen uw e-mailadres niet openbaar online weergeven.