Bosbehoudend kapbeleid!

IMG-20240106-WA0051.jpgWij willen deze prachtige reuzen graag behouden en onze bomen beschermen.

Natuurbehoud begint hier. Teken de petitie en help de extreme bomenkap te stoppen.

Wij vragen de gemeente Barneveld & Putten en de provincie Gelderland om onze bossen te behouden en beschermen. We vragen om preventieve controles, beperkingen en handhaving om excessieve bomenkap te stoppen en onze omgeving te beschermen.

We hebben prachtige, volwassen bossen in Gelderland. Rondom o.a. de dorpjes Putten, Garderen, Stroe, Ermelo en Drie staat de belevingswaarde van ons bos op het spel. Omdat bossen van groot belang zijn voor de natuurbeleving, moeten we deze koesteren. De intensieve houtkap die op dit moment plaatsvindt zorgt voor een enorm verlies aan biodiversiteit en esthetiek. Als dit zo doorgaat dan zal de schoonheid van onze bossen worden aangetast, omdat vaak de grootste, mooiste bomen worden geselecteerd voor de kap. Een beleid voor boskap moet natuur- en bosvriendelijk zijn, zonder de brute uitdunningen en kaalkap die momenteel plaatsvinden.

Wij staan voor bescherming van onze bossen en onze echte "bossfeer". Zelfs de oudere bomen van boven de 200 jaar oud worden niet actief beschermd. De huidige schaal van kapactiviteiten en biomassa-oogst richt onherstelbare schade aan. We verliezen onze gezonde, volwassen bossen en dieren verliezen hun beschutting en veilige leefomgeving. Het échte gevoel van in het bos zijn verdwijnt geleidelijk en wat resteert, voelt aan als een park met dunne jonge bomen.

Veel mensen ervaren teleurstelling: "Het aanzicht is bedroevend, een wandeling in de omgeving brengt geen vreugde, eerder lijkt het op een slagveld." Kale plekken en stammen zijn op veel plaatsen zichtbaar door extreme uitdunningen. Daarbij worden de grond en de overblijvende bomen onherstelbaar beschadigd door te grote machines, met vernietiging van beschermde mossen en andere flora tot gevolg.

Teken en help de bomen en sta voor meer handhaving en vriendelijker en een natuurlijker bosbeleid. Laten we de sfeer en belevingswaarde van onze volwassen bossen beschermen.

De Natura 2000-bosgebieden, waaronder de Veluwe, zouden beschermd moeten worden tegen extreme bosexloitatie. Door huidig beleid wordt er helaas grof geoogst. Wij vragen gemeentes en provincies om de extreme kap vooraf te controleren, beperken en handhaven, zodat de schoonheid van de omgeving beschermd wordt.

Wij vragen om een natuur- en bosvriendelijk kapbeleid, zonder extreme uitdunning of kaalkap zoals nu plaatsvindt. Zo worden ook onze oudere bossen behouden.

Deze schaal van boskap kan het bos niet meer aan, laten wij het bos beschermen zodat het echte bosgevoel behouden blijft.

Steun een vriendelijker en natuurlijker bosbeleid, meer bescherming voor de sfeer in de omgeving en natuurgenot.

Teken de petitie.

Alvast bedankt voor uw steun.

Door te ondertekenen, machtig ik omwonende om de informatie die ik op dit formulier verstrek, over te dragen aan degenen die macht hebben over deze kwestie.

We zullen uw e-mailadres niet openbaar online weergeven.